Sunday 30 March 2008

YAHAYA AHMAD, TAN SRI

BIDANG KEJURUTERAAN


TAN SRI YAHAYA AHMAD

TOKOH: Yahaya Ahmad, Tan Sri.

TARIKH/TEMPAT LAHIR: 1947, di Dungun, Terengganu.Meninggal dunia pada 3 Mac 1997.

PENDIDIKAN : (1). Sekolah Melayu Bukit Besi, Dungun, Terengganu, 1954 - 1959. (2). Malay College Kuala Kangsar (MCKK), Perak, 1960 – 1966 (3). Loughborough College, England, dalam bidang kejuruteaan automatif, 1967- 1970.

KERJAYA: (1). Pegawai Eksekutif dengan Wearne Brothers (M), Kuala Lumpur. Naik pangkat sebagai Pengurus Francais Serantau/Am dan kemudian sebagai Pengarah Eksekutif Wira Wearne Brothers (M) Bhd, 1971. (2). Presiden HICOM melalui pengambilalihan HICOM oleh Syarikat miliknya DRB, 1995- 1997.(3) Pengarah dan Pengerusi Perusahaan Otomobil Nasional (PROTON), 1995..(3). Pengerusi Kedah Cement Holdings Berhad, 1995 - 1997. (4). Mechmar Corporation (Malaysia) Bhd., 1995 - Mac1997.

PENCAPAIAN/SUMBANGAN: (1). Memiliki kira-kira 200 syarikat berkaitan pengangkutan terutama dalam bidang automatif di bawah naungan syarikat induknya Kumpulan DRB-HICOM, termasuk pembelian Syarikat Lotus Group International Britain daripada pemilknya Romano Artioli dengan harga RM204 juta, 1996. (2). Pemiiikan syarikat yang bertunjangkan industri automobil ini meletakkan beliau sebagai tokoh jurutera yang memanfaatkan sepenuhnya pengetahuannya dalam bidang kejuruteraan automatif apabila beliau menguasai pemasangan dan pembuatan pelbagai jenis kenderaan termasuk motosikal, kereta, kenderaan pacuan empat roda dan kenderaan berat. (3). Terlibat secara langsung dalam penubuhan syarikat pengangkutan udra, Air Asia. (4). Namanya adalah sinonim dengan industri otomobil nasional dan mendapat julukan umum sebagai “Raja Automatif”.

PENULISAN/PENERBITAN : Tidak ada.

INOVASI: (1). Mengenal pasti hala tuju industri automatif sejajar dengan hasrat kerajaan untuk merealisasikan Wawasan 2020 untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju dalam tahun 2020 (2). Mengorak langkah ke arah meletakkan Malaysia sebagi sebuah negara utama di rantau Asia tengara dalam bidang idustri automatif yang mampu menguasai pemasangan dan pembuatan pelbagai jenis kenderaan ringan dan berat. Kejayaannya menguasai syarikat-syarikat yang bertunjangkan kenderaan automatif adalah langkah awal yang bersifat inovatif. (3). Menyusun semula syarikat HICOM setelah mengambil alih ekuitinya daripada kerajaan dalam usaha mengukuhkan lagi industri automatif tempatan. Hal ini dilakukannya dengan menjadikan DRB sebagai syarikat induknya dan yang akhirnya dinamakan DRB-HICOM.
.
KEGIATAN/PERLANTIKAN: (1). Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia. (2). Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia. (3. Timbalan Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian ASEAN. (4) Ahli Majlis Perdagangan Malaysia di pringkat Antarabangsa. (5). Ahli Majlis Penasihat Perdagangan APEC. (5). Ahli Asia-Europe Meeting Business Forum

ANUGERAH/PENGIKTIRAFAN: (1). Anugerah bintang kebesaran Darjah Panglima Setia Mahkota (PSM) oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong yang mmbawa gelaran Tan Sri, 1996.
.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).