Thursday 27 March 2008

AHMAD LUTFI

BIDANG PENERBITAN


TUAN SYED ABDULLAH BIN ABD. HAMID EL-IDRUS (AHMAD LUTFI)

TOKOH: Ahmad Lutfi. Nama sebenar Syed Abdullah bin Abd. Hamid El-Edrus. Nama samaran A.H. Edrus, Penyambil, Penetap dan Anak Melayu.

TARIKH/TEMPAT LAHIR: 11 Julai 1911 di Banjarmasin, Kalimantan Selatan, Indonesia. Meninggal dunia pada 20 Oktober 1966 di Singapura.

PENDIDIKAN : (Awal) Sekolah Melayu Sampit, Kalimantan dan menerima pendidikan agama Islam darpada bapanya sendiri dan seorang ulama di Kalimantan. Setelah berhijrah ke Singapura pada tahun 1930, beliau menerima pendidikan lanjutan daripada ulama, Haji Wan Abdullah.,

KERJAYA: (1). Pelatih pengatur huruf di AngloAsiatic Press, Singapura (Warta Malaya Press Limited). (2). Pembaca Pruf dengan Warta Malaya Press Limited, 1934. (3). Pemilik percetakan Qalam Press Limited di Geylang Road, Singapura, September 1951. (4). Penerbit majalah Aneka Warna, 1954 – 1955. (5). Novelis.

PENCAPAIAN: (1). Berjaya menerbitkan novel-novelnya sendiri. Sejumlah 26 judul telah dihsil dan diterbitkannya sendiri dari 1948 hingga 1951. (2) Menubuhkan percetakan sendiri dengan nama Qalam Press Limited, 1934.

INOVASI: (1) Ahmad Lutfi menggunakan penanya untuk berjuang menyedarkan masyarakat Melayu tentang kepincangan golongan ini melalui kupasan dan kritikan yang tegas dan mendalam. Ahmad Lutfi cuba membongkar semula kepincangan orang Melayu seperti yang pernah diceritakan oleh Abdullah Munsyi dalam kisah pelayarannya di Semenanjung sebelum ini. (3) Turut memberi tumpuan kepada perjuangan orang Melayu dalam bidang politik. Pengalamannya dalam peristiwa Malayan Union, Kisah Natrah dan persoalan yang dihadapi rakyat Palestin dijadikan bahan kesedaran buat bangsanya dengan menulis dan menerbitkan buku-buku seperti Malayan Union dan Sabil Palestin.

PENULISAN/PENERBITAN: Antara 26 judul yang diterbitkannya sendiri termasuklah: (1). Malayan Union, 1946. (2). Sabil Palestin, 1948. (3). Sisa Neraka Dunia, 1948. (4). 1374 Hari Berjuang, 1948. (5). Balik Dari Medan Perjuangan, 1948. (6). Bangkai Bernyawa, 1949. (7). Pelayan, 1949. (8). Terkorban Di Bilik 69, 1949. (9). Hoki, 1949. (10). Manager, 1949. (11). Korban Nyusyuz, 1949. (12). Janda, 1949. (13. Tuan Guru Mata Keranjang, 1949. (14). Geylang Serai Karam, 1949. (15. Tuan Kadi, 1950. (15). Ustazah, 1950. (16). Anak Angkat, 1950. (17). Utusan Murtad, 1950. (18). Anak Kiai, 1950. (19). Kawan Syaitan, 1951. Antara buku pengetahuan yang ditulis dan terbitkan sendiri termasuklah Surat-Menyurat Jawi, Surat-Menyurat Rumi, Sejarah Nabi Muhammad, Tarikh Islam Ringkas, Riwayat Perang Besar Yang Kedua dan Persuratan Melayu I, II dan III, 1962.

2 comments:

  1. Salam sdr.

    Dimana saya boleh dapatkan buku atau salinan buku sejarah Bangkai Bernyawa? Saya difahamkan di dalam buku sejarah ini tertulis kisah sepupu saya Daud Ibrahim yang menjadi pegawai tentera Jepun di Papua New Guenea.

    Lukman Wan Mat Daud
    lukmanw@uum.edu.my

    ReplyDelete
  2. afyassin, Shah Alam28 March 2011 at 09:15

    Minta maaf kerana blog ini sudah lama tinggal terpinggir. Apbila saya terbaca komen sdr ini teringat saya sumber rujukan yang paling berkesan, iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka. Sebaiknya sdr usahakan menghubungi pihak Dewan Bahasa dan Pustaka melalui alamat websitenya dalam http://www.google.com untuk mendapatkan perkabaran. Saya yakin pihak Dewan Bahasa dan Pustaka amat bersedia membantu.
    Salam kemaafan dengan tulus ikhlas daripada saya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).