Wednesday 2 April 2008

ABDUL HAMID OMAR, TUN

BIDANG UNDANG-UNDANG


TUN ABDUL HAMID OMAR

TOKOH: Abdul Hamid Omar, Tun

TARIKH/TEMPAT LAHIR: 25 Mac 1929, di Kuala Perlis, Perlis.

PENDIDIKAN : (1) Sekolah Melayu Kangar, Perlis 1936 – 1939.. (2). Kolej Sultan Abd. Hamid, Alor Star, 1940. (3). Lincoln’s Inn, London, United Kingdom, dan lulus dalam Undang-Undang, 1955.

KERJAYA: (1). Majistret di pelbagai tempat termasuk Kuala Lumpur, Raub, Taiping dan Seremban, 1956 - 1959. (2). Timbalan Pendwa Raya Perak, 1960 – 1961. (3). Penasihat Undang-Undang Negeri Perak, 1961 – 1962 dan 1965 – 1967;Terengganu, 1962 – 1964; Pulau Pinang, 1964 – 1965; (4). Pendaftar Kanan Mahkamah Persekutuan, 1 Nov, 1967. (5). Pengetua Undang-Undang di Pejabat Peguam Negara, 1 Januari 1968 – 19 September 1968. (6). Hakim Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur, 20 September 1968 – 30 oktober 1977. (7). Pengerusi Tribunal Perkhidmatan Awam, 1 November 1977 – 1 Mac 1980. (8). Hakim Mahkamah Persekutuan, 1 Mac 1980 – 2 februari 1984. (9). Hakim Besar Malaya, 3 Februari 1984 – 31 Disember 1984. (10). Hakim Mahkamah Agung, 1 Januari 1985.(11). Ketua Hakim Negara, November 1988.

PENCAPAIAN: (1). Pencapaian paling bermakna ialah apabila beliau merupakan pemegang ijazah Undang-Undang yang menaiki heirarki perundangan dari peringkat paling bawah sebagai majistret kepada peringkat paling atas sebagai Ketua Hakim Negara sepanjang lebih tiga dekad perkhidmatannya. (2). Beliau berjaya memartabatkan bahasa Melayu apabila bahasa itu digunakan dalam mahkamah, terutama di peringkat mahkamah majistret dan mahkamah ttinggi .

INOVASI: Mengambil berat tentang kedudukan bahasa Melayu dan merancang untuk menggunakan bahasa Melayu dalam perbicaraan di semua peringkat mahkamah. Beliau merupakan Ketua Hakim Negara yang pertama memperlihat kesungguhan untuk memartabatkan bahasa Melayu di institusi perundangan.

KEGIATAN/PERLANTIKAN: Beliau dilantik sebagai Pro Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Mac 1988.

PENULISAN/PENERBITAN: (1). Off The Bench oleh Tun Dato’ Seri Abdul Hamid Omar, 1996. (2). On The Bench oleh Tun Dato’ Seri Abdul Hamid Omar, 1996. (3). The Judiciary in Malaysia oleh Tun Dato’ Seri Abdul hamid Omar, 1994.


Buku Off the Bench oeh Tun Hamid Omar

ANUGERAH/GELARAN: (1). Penerima Anugerah Tokoh majalah Dewan Masyarakat, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), 1992 kerana usahanya melaksanakan penggunaan bahasa Melayu di mahkamah. (2). Anugerah bintang kebesaran Paduka Mahkota Perak (PMP) oleh Sultan Perak, 1966. (2). bintang kebesaran Darjah Dato’ Paduka Mahkota Perak oleh Sultan Perak (DPMP), yang membawa gelaran Dato’ 1967. (3). Anugerah bintang kebesaran Panglima Setia Mahkota (PSM) , oleh Seri Paduka Yang Dipertuan Agong membawa gelaran Tan Sri, 1981. (4). Anugerah bintang kebesaran Seri Indera Mahkota Pahang (SIMP) oleh Sultan Pahang yang membawa gelaran Dato’, 1865. (5). Anugerah bintang kebesaran Panglima Mangku Negara (PMN) oleh Seri Paduka Yang Dipertuan Agong yang membawa gelaran Tan Sri, 1986. (6). Anugerah bintang kebesaran Seri Setia Mahkota (SSM) oleh Seri Paduka Yang Dipertuan Agong yang membawa gelaran Tun, 1989. (7). Anugerah bintang kebesaran Seri Paduka Mahkota Selangor (SPMS) oleh Sultan Selangor yang membawa gelaran Dato’, 1991. (8). Anugerah bintang kebesaran Seri Sultan Mahmud Terengganu (SSMT) oleh Sultan Terengganu yang membawa gelaran Dato’ Seri, 1991
.

1 comment:

  1. NURIN JAZLIN
    MURDERED. 9 YEARS OLD. WHY? ARE WE HUMAN?
    .
    TO AVOID SUCH A TRAGEDY HAPPENING AGAIN, AND FOR THE SALVATION OF OUR CHILDREN, WE ARE DOING A WORLDWIDE CAMPAIGN, DISPLAYING THE IMAGE OF NURIN JAZLIN JAZIMIN IN BLOGS ALL OVER THE WORLD ON 25TH APRIL 2008. LET'S NOT FORGET NURIN JAZLIN.
    .
    UNTUK MENGELAK TRAGEDI SAMA BERULANG KEMBALI, DAN DEMI KESELAMATAN ANAK-ANAK KITA, KAMI SEDANG MENGANJURKAN KEMPEN KE SELURUH DUNIA, MEMAPARKAN GAMBAR NURIN JAZLIN JAZIMIN DI BLOG-BLOG DI SELURUH DUNIA PADA 25 APRIL 2008. JANGANLAH KITA MELUPAKAN NURIN JAZLIN.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).