Monday 28 April 2008

PROF. DR. ABU BAKAR SALLEH


Prof. dr. Abu Bakar Salleh, TNC UPM (Penyelidikan dan Inovasi)
http://www.afyassin.blogspot.com
http://www.afyassin-fuadhashim.blogspot.com
BIDANG SAINS DAN TEKNOLOGI

TOKOH: Abu Bakar Salleh, Prof. Dr.

TARIKH/TEMPAT LAHIR: Kg, Bagan Tiong, Perak

PENDIDIKAN: (1) Sekolah Kebangsaan Bagan Tiong Perak. (2). Maktab Tentera DiRaja Sungai Besi, Kuala Lumpur, 1974. (3). University of Western Australia dan lulus ijazah Sarjana Muda Sains dan Sarjana Sains dalam Biochemistry, 1977. (4). University of St. Andrews, United Kingdom dan lulus dengan Ph.D dalam Biochemistry, 1979.

KERJAYA: (1) Tutor di Universiti Pertanian Malaysia (UPM), Serdang, 1975. (2). Pensyarah di Universiti Pertanian Malaysia (UPM), Serdang, 1979. (3). Professor Madya, UPM Serdang, 1988 (4). Profesor dalam bidang biokimia, Universiti Putra Malaysia, Serdang, 1994.

PERLANTIKAN: (1). Pengarah Institiut Biosains, (IBS) di UPM, Serdang, 2001 – 2004. (2). Timbalan Naib Canselor (TNC) Penyelidikan dan Inovasi, mulai 2004. merankap Dekan pertama, Fakulti Bioteknologi dan Sains Biomolekular, UPM, yang mulai ditubuhkan pada 1 September 2004.

KEGIATAN KEMASYARAKATAN: (1). Ahli seumur hidup, Persatuan Bio-Kimia dan Bio-Molekul Malaysia. (2). Naib Presiden Persatuan Bio-Kimia dan Bio-Molekul Malaysia. (3). Ahli, Malaysia Scientific Association. (4). Ahli Malaysia Society of Applied Biology. (5). Ahli Lembaga Pengurusan (Governing Board), SEAMEO-BIOTROP yang berpusat di Bogor, Indonesia. (6). Pakar rujuk (consultant) bagi MIGHT, 2001 – 2002. (7). Ahli Task Force di Institute Genomic Malaysia, 2005 – (8). Ahli, Task Force Cluster Working Group dan Bioteknologi Pertanian, 2006 -.

PENGKHUSUSAN: (1). Teknologi Enzim. (2). Bioteknologi. (3). Teknologi Mikrobial.
BIDANG KAJIAN/KEPAKARAN: (1). Microbial screening and isolation of lipolytic and proteolytic microorganisms. (2). Pertumbuhan Mmicroorganisms dan pembiakan enzim; proteases dan lipases. (3). Purification and characterization of enzymes; proteases and lipases. (4). Genetic manipulation of microbes for engancement of enzyme production and properties: including gene sequencing and cloning. (5). Immobilisation of cells for enzyme production. (6). Preparation and modification of polymers as matrices for enzyme/cell immobilization. (7). Protein tailoring: modification of proteins for enhancement of enzymic properties. (8). Enzymic transformation of fats and oils. (9). Stereoselective reactions of enzymes for useful products . (10). Enzymic reactions in organic solvents. (11). Mechanistic studies of enzymes in detergent formulation. (12). Biosynthesis of surfactants. (13). Biotransformation and bioremediation of hydrocarbons. (14). Biosensor. (15). Structural Biology.
PENERBITAN/PEMAKALAHAN: Telah menghasilkan sekurang-kurangnya 130 penulisan ilmiah dan saintifik (teknikal) dalam pelbagai jurnal berwasit, 280 prosiding/abstrak, menyediakan 14 buah bab buku dan dua buah buku (judul). Antara hasil kerjanya termasuklah: (1). “Structure and Dynamics of Candida Rugosa Lipase: The Role of Organic Solvent” J. Molecular Modeling oleh Abu Bakar Salleh, Bimo Ario Tejo dan Juergen Pleiss, 2004. (2). Large Scale Production of Liquid Wax Ester by Immobilized Lipases, oleh Abu Bakar Salleh et-al, 2005. (3). High Yield Purification of an Organic solvent Tolerant Lipases from Pseudomonas sp. Strain S5’, Analytical Biochemistry, oleh Abu Bakar Salleh et-al, 2005. (4). Secretory Expression of Thermostable T1 Lipases through Bacteriocin Release Protein (BRP) Protein Purification and Expresion, oleh Abu Bakar Salleh et-al, 2005. (5). Screening nd Docking of Chemical Ligands onto Pocket Cavities of Protease for Designing a Biocatalyst, Biocatalysis and Biotransformation, oleh Abu Bakar Salleh et-al, 2005.
INOVASI : Menerajui Fakulti Bioteknologi yang baru dan yang akan menjadi pemangkin daam usaha membangun dan meningkatkan ekonomi Negara melalui industri bioteknologi, khususnya dalam bidang agro-Bioteknologi. (2). Dianggap peneroka dan orang penghubung dalam usaha meningkatkan bidang penyelidikan bioteknologi seperti teknologi enzim, biologi molekul dan teknologi bioproses. (3). Membantu merencanakan pelan strategik Pembangunan Ekonomi Negeri Sembilan, 2004. (4). Secara bersama menggubal Dasar Bioteknologi Negeri Johor pada tahun 2004 - 2005 .

ANUGERAH/PENGIKTIRAFAN: (1). Anugerah Pingat Emas dalam bidang penyeidikan bagi projek kajian Chirazim dalam pertandingan International Inventions di Geneva, 2005. (2). Anugerah Pingat Perak bagi projek MBSofax dalam Pertandingan 33rs Salon International des Inventions des Techniques et Produit Neouvoueaaux, palexpo, Geneva, 2005. (3) Sumbangan kepakarannya telah diberi pengiktirafan di peringkat kebangsan dengan penganugerahan tiga Pingat Emas, satu Pingat Perak dan tiga Pingat Gangsa. (4). Di peringkat universiti, sumbangan kepakarannya telah diberi pengiktirafan melalui penganugerahan Sembilan pingat sebagai pemenang bersama dan juga tiga hadiah berbentuk Fellowship dan Biasiswa Pengajian. (5). Berjaya mendapatkan hak patent sebanyak 11 di Malaysia, tiga di Singapura, tiga di Amerika Syarikat, satu di Eropah dan satu di Jepun.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).