Wednesday 9 April 2008

MD. SALLEH YAAPAR, PROF. DATO' DR.

BIDANG KESUSASTERAAN


PROF. DATO' DR. MD. SALLEH BIN YAAPAR

TOKOH: Md. Salleh Bin Yaapar, Prof. Dato’ Dr.

TARIKH/TEMPAT LAHIR: 20 Disember 1946 di Permatang Rawa, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang.

PENDIDIKAN : (1). Sekolah Kebangsaan Pasir Gebu, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang, 1952 – 1957. (2). Sekolah Menengah St. marks, Butterworth, Pulau Pinang, 1958 – 1964. (3). Pusat Latihan Daerah, 1968. (4). Universiti Malaya, Kuala Lumpur, lulus Sarja Muda Sastera (Kelas II Tinggi), 1974. (5). University of Philippines, Diliman, lulus Sarjana Sastera, 1977. (6). Temple University, Philadelphia, Amerika Syarikat, Sarjana Sastera, 1987. (7). Temple University, Philadelphia, Amerika Syarikat, lulus Doktor Falsafah (Ph.D) dengan Cemerlang, 1994.

KERJAYA: (1). Tutor, Universiti Sains Malaysia (USM), 1975 (2). Pensyarah USM, 1977 – 1992. (3). Pembantu Pengajar Temple University, Philadelphia, Amerika Syarikat, 1987. (4). Prof. Madya, USM, 1993 – 1997. (4). Profesor USM, 1997 – 2002. Penyandang, European Chair of Malay Studies, Leiden University, The Netherlands, 2003 – 2006. (6). Profesor USM, 2006 – kini.

KEGIATAN/PERLANTIKAN: Antaranya: (1). Dilantik sebagai Pengerusi Bahagian Kesusasteraan USM, 1977 - 1981 .(2). Dilantik Pengerusi Program Kemanusiaan, Unit Pengajian Luar Kampus, USM 1981 – 1983. (3). Dilantik Setiausaha Agung Sekretarit Falsafah dan Sains Islam, USM, 1989 – 1999. (4). Timbalan Naib Canselor, Hal Ehwal Pelajar, USM 1998 – 2000. (5). Timbalan Naib Canselor, Penyelidikan dan pembangunan, USM, 2000 – 2001. (6). Pengarah Penerbit USM, 2006 – kini. (7). Ahli Jawatankuasa Kebangsaan Research Centre for Islamic History, Art and Culture, Istanbul, Turkey, 1991 – 1992. (8) Ahli Jawatankuasa Persatuan Kesusasteraan Bandingan Malaysia, sejak 1994. (9). Ahli Majlis Antarabangsa bahasa Melayu, 2003 – 2005. (10). Ahli Seumur Hidup, Philippine Folklore Society, 1980 -

PENCAPAIAN: (1). Mempeoleh kelulusan cemerlng (distinction) dalam Doktor Falsafah di Temple University Philadelphia, Amerika Syarikat pada tahun melalui tesisnya Mysticism and Poetry: A Hermeneutical Reading of the Poems of Amir Hamzah”, 1994. (2). Diberi penghormatan menjadi Penyandang, European Chair of Malay Studies, Leiden University, The Netherlands, 2003 – 2006. (3). Menerapkan teori hermeneutika Gadamer dan Ricour ke dalam kriteria dan nilai tara keislaman. Teori ini melibatkan kaedah dan prinsip dalm usaha menemukan makna-makna sesebuah teks (sastera).

INOVASI: (1).Memperkenalkan disiplin kesusasteraan bandingan mulai tahun 1977 di Universiti Sains Malaysia. Sehingga hari ini Universiti Sains Malaysia adalah satu-satunya institusi pengajian tinggi yang program sasteranya berorientasikan kesusasteraan bandingan. (2). Memperkenalkan kajian kritikan kesusasteraan Melayu moden dengan menggunakan pendekatan hermeneutika Islam. Teori ini dipelopori oleh Hans –George Gadamar dan Paul Ricoeut.

PENERBITAN/PENULISAN: (1). Cultural Encounter and Religious Engagement in Nurturing World Peace: Lessons from Selected Literary Works and Authors, oleh Salleh Yaapar, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 2007. (2). Setaman pantun Merdeka, oleh Salleh Yaapar Penerbit USM, Pulau Pinang, 2007. (3). Ziarah Ke Timur, oleh Salleh Yaapar, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2004.(4). Kesusasteraan Bandingan dan Kesusasteraan Asia Tenggara Abad Ke-21, oleh Salleh Yaapar, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2000. (5). Kosmologi dan Seni Sastera Islam, oleh Salleh Yaapar dan Fatimah Ali, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, 1998. (6). Mysticism and Poetry: A Hermeneutical Reading of the Poems of Amir Hamzah, oleh Salleh Yaapar, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1995. (7). Sejumlah 23 artikel beliau dijadikan baba-bab dalam pelbagai buku kesusasteraan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (Bab dalam Buku), 1994 -2008. (8) Sejumlah 50 esei ilmiah beliau telah diterbitkan dalam Jurnal dan Majalah di dalam dan luar negeri yang berkisar pada persoalan kesusasteraan dan kebudayaan.

ANUGERAH/GELARAN: (1). Anugerah bintang kebesaran Darjah Setia Pangkuan negeri (DSPN) yang membawa gelaran Dato' oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, 2007. (2). Anugerah bintang kebesaan Darjah Johan Negeri (DJN) oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, 2002. (3). Anugerah bintang kebesaran Pingat Jasa Kebaktian (PJK) oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, 1991. (4). Penerima Hadiah Sastera dan anugerah Sanggar Sanjugan USM Negeri Pulau Pinang beberapa kali sejak tahun 1978.

1 comment:

  1. "hi : new update at relaxjom, Heboh Buku anjuran Penerbit USM, relaxjom buat backup kat sana ... apa komen anda tentang assignment baru penulis ini.TQ"

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).