Thursday 10 April 2008

KAMALUDIN BIN MUHAMMAD, KERIS MAS


SN. Kamaluddin Muhammad, Ketua Pengarang DBP yang pertama
BIDANG KESUSASTERAAN

TOKOH: Kamaludin Bin Muhammad. Juga dikenali dengan nama samaran seperti Pejuang Sastera Negara, Aku, KM, Kamal Kamludin M dan Mister X. Meninggal dunia pada 9 Mac 1992.

TARIKH/TEMPAT LAHIR: 10 Jun 1922 di Kampung Ketari, Bentong, Pahang.

PENDIDIKAN : (1). Sekolah Melayu Bentong, Pahang, 1929 – 1933. (2). Tawalib School, Sumatera, Indonesia. (3). Kolej Kulliahtul Muallimin al-Islamiah, Sumatera, dan lulus dalam bidang Ilmu Umum, 1940. (4). Pitman College, Singapura. (5). Mengikuti kursus matrikulasi di Unversity of London di Singapura. Tidak tamat akibat terhalang oleh Perang Dunia Kedua.

KERJAYA: (1). Pegawai Penerangan Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (PKMM). (2). Anggota Sidang Pengarang akhbar Utusan Melayu, Singapura, 1947. (3). Wartawan, Melayu Raya, Singapura, 1953. (4). Wartaawan Warta Negara, Pulau Pinang, 1954 – 1955. (5). Pengarang Umum, Dewan Bahasa dan Pustaka, Johor Bahru, 1956. (6). Ketua Pengarang DBP, 1962 – 1971. (7). Ketua Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera, DBP, 1971 – 1977.

KEGIATAN/PERLANTIKAN: Antaranya: (1). Setiausaha Panel Hadiah Karya Sastera, 1971 – 1976. (2). Anggota panel Anugerah Sastera Ngara, 1979. (3). Penulis Tamu, DBP, 1977 – 1978. (4). Karyawn Seni, Universiti Malaya, 1979. (5). Pengasas ASAS ’50 di Singapura berkonsepkan “Seni Untuk Masyarakat”. (6) Salah seorang pengasas Persatuan Penulis Nasional (PENA).

PENCAPAIAN: (1). Mengasah bakat penulisan dalam bidang kewrtawanan dan Kesusasteraan sehingga terkenal sebagai salah seorang tokoh yang cemerlang, akhir 1940an – 1992. (2). Brsama-sama rakan pengarang yang lain seperti Dato’ Usman Awang beliau meningkatkan pemakaian bahasa Melayu dalam pendidikan formal dan berusaha ke arah menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan menjelang kemerdekaan pada tahun 1957. (3). Sejumlah 82 cerpen telah dihasilkan dan semuanya berkisar kepada peroalan perjuangan menuntut kemerdekaan seperti yang terdapat dalam cerpen “Darah dan Air Mata’, “Mereka Tidak Mengerti” dan “Menjelang Merdeka” dan empat buah novel. (4). Sebagai bekas wartawan dan kemudian sebagai pengarang, beliau menulis sekitar 200 buah esei, sembilan sajak.

INOVASI: (1). Pembawa nafas baru dalam perkembangan cerpen di . (2). Mmperkembangkan landasan sastera melalui dua sudut pandangannya dengan masing-masing berperanan menentukan dan menetapkan komitmen ilmu dan kegiatannya. Dua sudut pandangan itu ialah latar belakang kehidupan serta pendidikan dan falsafah “seni untuk masyarakat.” (3). Bersama-sama rakan seperti Usman Awang, Asraf, Awam il-Sarkam dan Cikgu Mohammad Ariff Ahmad, Keris Mas mempelopori penbuhan ASAS 50 di Singapura berkonsepkan “Seni untuk Masyarakat” (4). Ketika menjadi Pengarang Utusan Melayu di Singapura, beliau membina dan mengembangkan isi kandungan majalah Mastika, salah sebuah majalah terkemuka tetapi sambutannya di pasaran kurang menggalakkan. (5). Beliau merancang membina dan membangunkan Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera di DBP apabila bahagian itu ditubuhkan pada 1971.

PENERBITAN/PENULISAN: (1). Patah Tumbuh (kumpulan cerpen), oleh Keis Mas, Penerbit Fajar Bakti (PFB), Kuala Lumpur, 1962. (2). Cerpen-Cerpen ASEAN (Antologi Cerpen Bersama), Dewan Bahasa dan Pustaka, 1978. (3). Dongeng Merdeka (Antologi Bersama) oleh Ramli Isin et-al, PFB, Kuala Lumpur, 1985. (4). Pahlawan Rimba Malaya, 1946, (5). Korban Kesuciannya,Utusan Melayu Pres singapura 1949, (6). Anak Titiwangsa,DBP Kuala Lumpur 1967, (7). Saudagar Besar dari Kuala Lumpur, DBP 1983. (8) Rimba Harapan,DBP 1985. (9). Mekar dan Segar,Oxford University Press, Kuala Lumpur DBP 1959, (9). Dua Zaman, Pustaka Antara, Kuala Lumpur 1963. (10). Menunggu Ratu Adil (antologi bersama),Penerbitan Adabi, Kuala Lumpur 1984. (11). Angin Pulau (antologi bersama),Teks Publishing 1985. (12). Kumpulan Cerpen Keris Mas 1946 – 1989, DBP 1992. (13). Koleksi terpilih Keris Mas, 1995. (13). Memoranda (antologi bersama),OUP/PFB 1961. (14). Kursus Penulis (antologi bersama), DBP 1964. (15). Utusan Melayu 25 Tahun, Utusan Melayu (M) Bhd. 1964. (16). Asas Kebudayaan Kebangsaan (antologi bersama), Kementerian Belia Dan Sukan, 1973. (17). Panduan Menulis Cerpen, 1973. DBP (18). Di Sekitar pemikiran Kesusasteraan Malaysia, DBP 1957 – (19). Nasionalisme Dalam Persuratan (antologi bersama) , DBP (20). Perbincangan Gaya Bahasa Sastera, DBP 1988, (21). Memoir Keris Mas – 30 Tahun Sekitar Sastera, DBP 1979, (22). Wawancara Sastera, DBP 1984.

ANUGERAH/GELARAN: (1). Anugerah Pejuang Sastera yang disampaikan oleh Perdana Menteri, Datuk Hussein Onn, 1976. (2) Anugerah Sastera Negara oleh Seri Paduka Baginda yang Dipertuan Agong yang membawa gelaran Sasterawan Negara, 1981. (3) Anugerah bintang kebesaran Ahli Mangku Negara (AMN) oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, 1968. (4). Anugerah bintang kebesaran Kesatria Mangku Negara (KMN) oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, 1982. (5). Anugerah SEA Write Awarad oleh Raja Thailand diBangkok, 1987. (6). Anugerah Kehormat ijazah tertinggi Doktor Persuratan oleh Universiti Sains Malaysia, Pulau PInang, 1989.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).