Thursday, 4 December 2008

ANTARA POLITIK NAK HIDUP DENGAN POLITIK PERPADUAN

Kuasa politik jadi penentu

Oleh M. JASNI MAJED

MENARIK apabila membaca cadangan Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir mengenai perlunya pelaksanaan sekolah satu sistem untuk merungkai pelbagai masalah berkaitan perpaduan di negara kita.

Oleh sebab semakin luntur nilai perpaduan dan semangat kebangsaan di kalangan masyarakat di negara kita, alternatif daripada senario tersebut adalah mengadakan sekolah satu sistem dengan harapan pelbagai isu yang diungkit mengenai bangsa, agama dan sejarah negara tidak diperbesar-besarkan.

Cadangan Mukhriz ini sama dengan apa yang dicadangkan dalam Laporan Barnes 1950 yang antara lain menyebut bahawa semua sekolah vernakular Melayu, Cina dan Tamil dibubarkan dan diganti dengan sekolah kebangsaan manakala bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar di peringkat sekolah rendah.

Bagaimanapun setahun selepas itu wujud pula Laporan Fenn-Wu yang mewakili masyarakat Cina yang mencadangkan sekolah vernakular Cina dikekalkan walaupun mereka menyetujui sistem pendidikan kebangsaan.

Ordinan Pelajaran 1952 pula yang mengambil kira Laporan Barnes dan Laporan Fenn-Wu merumuskan bahawa dua sistem persekolahan menggunakan dua bahasa pengantar iaitu Inggeris dan Melayu. Apabila diletakkan syarat pengajaran bahasa Cina dan Tamil disediakan, ordinan ini ditentang oleh masyarakat Cina dan India.

Penyata Razak 1956 yang menekankan sistem persekolahan yang sama untuk semua penduduk dan juga menyeragamkan kurikulum bercorak kebangsaan memperlihatkan kepada kita ketetapan ini dibuat untuk mencapai persefahaman dan perpaduan tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India.

Menurut kata tokoh pendidik, Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad, cadangan Mukhriz itu akan dapat dicapai jika terdapat keazaman politik di kalangan ahli-ahli politik negara kita.

Perpaduan

Oleh hal demikian, dalam usaha mencapai kesepakatan demi menangani masalah perpaduan dan sentuh-menyentuh mengenai pelbagai isu sensitif di kalangan kaum di negara kita, ahli politik mempunyai peranan untuk membincang keberkesanan, hala tuju dan cabaran-cabaran untuk melaksanakan apa yang dicadangkan oleh Mukhriz.

Walaupun apa yang dicadangkan ini bakal mengundang satu polemik tetapi demi mencapai cita-cita murni iaitu ke arah melahirkan masyarakat bersatu padu di negara kita, tidak salah sekiranya ahli politik pelbagai parti membincangkan perkara ini.

Semua memahami bahawa kuasa politik itu sangat besar sehingga kadang-kadang di kalangan mereka juga mampu mencipta istilah baru, menentukan jawapan sebenar soalan peperiksaan yang tidak dapat ditemukan oleh guru, pemeriksa kertas malah pensyarah.

Walaupun cadangan ini sama dengan cadangan dalam Penyata Razak 1956 dan sampai kini tidak boleh dilaksanakan kerana masalah-masalah tertentu, kita juga bimbang cadangan ini hanya tinggal cadangan di atas kertas sahaja sedangkan pelbagai kemelut sedang dihadapi oleh masyarakat.

Daripada apa yang kita lihat sekarang, Akta Bahasa Kebangsaan yang sudah sekian lama diluluskan iaitu pada tahun 1967 pun seolah-olah tercalar disebabkan kuasa politik. Malah apa yang terkandung dalam Perlembagaan juga diusik oleh kuasa politik. Maka kuasa politiklah juga yang dapat mengembalikan perpaduan, pengukuhan terhadap bahasa dan juga keharmonian masyarakat tidak kira apa kaum sekalipun.

Cuba kita hayati isi puisi Allahyarham Sasterawan Negara Usman Awang bertajuk Anak Jiran Tionghua, betapa seorang budak Melayu bernama Iskandar yang berkawan baik dengan seorang budak Cina bernama Ah Chew.

Sebenarnya, persahabatan antara Ah Chew dan Iskandar itu sebagai simbol perpaduan kaum yang perlu dipupuk sejak anak-anak masih kecil dan di bangku sekolah lagi supaya apabila besar nanti merekalah yang bakal meneruskan cita-cita negara yang mahu mencapai kecemerlangan dalam semua aspek. (Utusan Online, 4 Disember 2008)

Komen:

Nampaknya, jika mengambil kira hujah kawan kita di atas dan cadangan Ahli Parlimen Jerlun, Dato' Mukhriz Mahathir, kita kenalah desak Kerajaan mewujudkan satu lagi Laporan atau Penyata baru mengenai pendidikan. Barangkli kita boleh namakan Penyata Jerlun atau Penyata Mukhriz sempena nama tokoh politik yang mencadangkannya.

Dan sepatah kata penulis, M. Jasni Majed, kita memerlukan keazaman politik (political will) untuk menggubal Penyata baru ini. Tentunya kita akan menerima hambatan yang lebih kuat berbanding penggubalan Penyata Barnes atau Penyata Razak. Dan benarlah, belum pun sempat cadangan ini didebatkan umum, telah ada suara yang "memancung" terus idea dan pandangan ini, terutama oleh Timbalan Presiden UMNO dan pemimpin-pemimpin parti politik yang lain. Maka kelihatannya cadangan untuk menyatukan rakyat ini melalui Penyata cara begini gagal "lepas landas"

Begitulah berpengaruh dan tebalnya politik etnosentrik di negara ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).