Friday, 5 December 2008

SISTEM PENDIDIKAN TUNGGAL CUMA IMPIAN?

Pernyataan Media

Ulasan terhadap Cadangan Mukhriz Mahathir (calon Ketua Pemuda UMNO) tentang Sistem Pendidikan Kebangsaan yang Tunggal

Cadangan itu pada asasnya memang murni untuk pembentukan rakyat yang bersatu padu dan mempunyai sahsiah atau keperibadian kebangsaan, berdasarkan ciri-ciri kenegaraan kita. Itulah inti sari cadangan dalam Laporan Pendidikan Barnes (1952) dan usul jangka panjang Laporan Razak (1956) yang tidak diusahakan sejak kemerdekaan. Usaha menukar sekolah aliran bahasa Inggeris menjadi sekolah aliran kebangsaan secara bertahap merupakan usaha yang selaras dengan cita-cita ke arah pembentukan sistem pendidikan kebangsaan yang unggul. Sayangnya usaha ke arah pembentukan sistem pendidikan kebangsaan secara menyeluruh tidak pernah dilakukan selama setengah abad negara mencapai kemerdekaan.
Cadangan Mukhriz itu pula timbul dalam keadaan arus perdana sikap, pemikiran, kecenderungan politik dan ideologi kepemimpinan parti pemerintah yang tidak berpihak kepada gagasan itu, lebih-lebih sesudah lebih setengah abad kita dibelenggu oleh ketiadaan azam politik kepemimpinan negara sendiri ke arah pembentukan sistem pendidikan kebangsaan sedemikian.
Dalam parti yang dianggotainya, Mukhriz Mahathir tidak berada pada kedudukan yang memungkinkan gagasan itu diterima sebagai dasar partinya, dasar kerajaan dan akhirnya dasar negara kerana semua pemimpin yang mempunyai suara dan kuasa sendiri tidak pernah membayangkan gagasan seumpama itu.. Jelas bahawa ia bersuara dan menimbulkan cadangan itu di luar wacana perdana yang tampaknya akan melenyapkan cadangan itu seperti debu yang ditiup angin sahaja.
Malah cadangan itu tidaklah berlebihan dapat dianggap sebagai pelaburan modal dalam persaingan meraih jawatan yang sedang hebat berlaku di dalam partinya. Jika ditakdkirkan memenangi jawatan Ketua Pemuda UMNO, bersediakah Mukhriz menjadikan cadangannya itu perjuangan yang utama dan berterusan? Keikhlasan mengemukakan cadangan itu pun masih tidak cukup meyakinkan apabila ia mengecualikan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris sebagai sesuatu yang patut dikekalkan, sedangkan pelaksanaan dasar itu bertentangan sama sekali dengan semangat dan keputusan dasar negara yang berkaitan dengan sistem pendidikan kebangsaan negara, iaitu bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama.

Prof. Dr Awang Sariyan
Ahli Kumpulan Prihatin

5 Disember 2008

Komen:
Nak tahu juga apa pendapat ahli-ahli pendidik dan ahli-ahli bahasa yang lain, seperti Datuk Prof Asmah, Dr. Abdullah Hassan, Datuk Dr. Hassan Ahmad. Dan paling menarik jika Datuk m. Noor Azam, yang begitu dekat dengan Tun Mahathir dapat memberikan ulasan.

Kalau pada zaman kegemilangan UMNO (melalui Perikatan dan kemudian BN) dahulu UMNO begitu kuat di bawah pimpinan Tun Abd. Razak, sistem pendidikan tunggal ini tidak dilaksanakan dan hanya tinggal cadangan, bagaimanalah kita hendak memperjuangkan cadangan Datuk Mukhriz ini? Mungkin ini hanyalah salah satu kempen dan strategi Mukhriz untuk memenangi "jiwa" Pemuda pada pemiihan jawatan Ketua Pemuda Mac 2009 akan datang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).