Monday 23 May 2011

SULAIMN NINAM SHAH: LEGASI TOKOH PEJUANG SEORANG TUN

 Allahyarham Tun Sulaiman Ninam Shah

 Dua bulan lagi, persisnya 5 Julai 2011 ini, genaplah lapan tahun Tun Sulaiman Ninam Shah meningglkan persada UMNO dan keluarga yang dikasihinya. Sepanjang suku abad menjadi Pengerusi Tetap Perhimpunan Allahyarham Tun berjaya mengawal Perhimpunan Agung UMNO dengan baik. Dalam kesederhanaan memimpin arah tuju perhimpunan Allhyarham  bagaikan membuat seluruh para wakit "terpaku " mendengar celoteh dan nasihatnya sambil diselng- seli dengan gurauan politik yang walaupun membikin orang ketawa tetapi punya makna yang dalam. Sinis lagi menusuk, kadang-kadang. 

Dalam satu pertemuan saya terakhir dengan Allahyarham menjelang pemergiannya UMNO berada di persimpangan apabila berlaku pertentangan antara presiden dengan orang nombor duanya. Ketika menunggu di bilik hotelnya di Pan Pacific, saya meminta pandangannya apakah yang bakal terjadi dengan kekalutan politik UMNO yang dianggapnya semakin parah. Allahyarhm sendiri tidak mampu menjawab. Seperti katanya "Mahathir ketika ini berada seperti telur di hujung tanduk. akibat pengaruh orang nombor dua parti yang terlalu kuat..Kita serahkn saja kepada perwakilan.

Ketika mengimbas kembali pengalaman Allahyrham dalam UMNO ini, sejarah pasti membenarkan bahawa Allahyarham menyimpan pengalaman perjuangan politik yang panjang. Sebelum merdeka, perjuangan bangsa Melayu didasarkan pada satu matlamat iaitu membebaskan tanah air dari belenggu penjajahan Inggeris. Tumpuan semangat adalah bersandarkan slogan ‘Hdup Melayu’. Antara pemimpin Melayu yang aktif ketika itu ialah  Sulaiman Ninam Shah. Beliau tidak akan lupa jerit-perit perjuangan, terutama apabila  ia dikaitkan juga dengan mempertahankan hak dan keistimewaan  orang Melayu.

Semangat kental  Sulaiman ini barangkali boleh dikaitkan dengan pengalaman kerjayanya, terutama ketika beliau bertugas sebagai anggota polis mulai tahun 1920. Dalam usia yang relatif muda kobaran semangatnya dapat dilihat ketika rakyat bangun menentang penjajah. Ketika beliau menjawat ketua polis daerah, beliau pernah menyerahkan senjata kepada penduduk Dumai dan Pekan Baru, Sumatera , membantu mereka mengusir penjajah Belanda. Semasa rakyat menentang Malayan Union, Sulaiman adalah di antara wakil yang menghadap DYMM Sultan Johor untuk membantaj Perjanjian MacMichael.

 Sulaiman anak jati Muar dan dilahirkan pada  2 Januari 1920. Dalam usia yang relatif muda, iaitu ketika berusia 25 tahun, beliau telah dipilih sebagai Timbalan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Muar. Beliau terkanal dengan suaranya yang lantang yang memperjuangkan matlamat menjadikan Melayu, bangsa yang berkuasa di tanah airnya sendiri. Sebelum menjadi Pengerusi Tetap UMNO pada tahun 1975, beliau mempunyai pengalaman di dalam UMNO sebagai Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Muar, Ketua UMNO Bahagian Muar, Setiausaha UMNO Johor, Timbalan Pengerusi Tetap UMNO.

Namun ketokohannya semakin terserlah apabila beliau menduduki “kerusi empuk” Pengerusi Tetap. Sehingga sekarang, setelah lebih 25 tahun bercekul di kerusi itu, belum ada tanda-tanda yang ketokohannya semakin pudar, malah untuk jawatan pengerusi tetap tahun 2000/2002 beliau menduduki tempat teratas dalam senarai calon yang mahu menwarkan khidmat. Calon yang satu lagi, yang belum menampakkan ketokohannya, tidak mampu memberi tentangan.

Orang akan menilai Sulaiman dalam UMNO dari sudut prestasinya  sebagai Pengerusi Tetap UMNO. Beliau merupakan orang kesepuluh yang memegang jawatan pengerusi ini dan merupakan yang paling lama pula. Pemerhati politik UMNO menilai tempoh yang begitu lama yang berjaya dikekalkan Sulaiman adalah disebabkan oleh kewibawaan dan sifat karismatiknya, terutama ketika beliau mempengerusikan perhimpunan UMNO setiap tahun sejak tahun 1975. Walaupun jawatan ini dianggap jawatan yang  kurang “glamour” dan tanpa kuasa dalam heirarki kekuasaan UMNO Pusat, namun dalam keadaan tanpa kuasa dan tanpa glamour itulah Sulaiman berjaya menonjolkan kepribadiannya dan keistimewaannya. Pernah seorang aahli UMNO yang menghadiri perhimpunan  berkata, “Sesiapa mahu mencabar Sulaiman Ninam Shah orang itu hendaklah mempunyai karisme  di atas pentas lebih canggih daripadanya sendiri.”

Ertinya, Calon yang ingin merebut jawatan yang disandang Sulaiman hendaklah mempunyai “sense of humor” seperti yang dimiliki Sulaiman. Di samping itu calon berkenaan hendaklah juga pintar mencipta gurauan di celah-celah suasana serius persidangan, tetapi jangan sampai gurauan itu kelihatan murahan atau “slapstick”yang dangkal.

Satu lagi keistimewaan Sulaiman dalam mengendalikan persidangan UMNO ialah kemampuannya menghidu sesuatu sebelum seseorang ahli perwakilan  menyampaikan ucapannya di luar tajuk. Beliau dengan tegas tetapi secara menyindir dan berseloroh.Sindiran dalam selorohnya itu tidak pula menyakiti perwakilan  atau menjatuhkan air mukanya.

Keistimewaan Sulaiman dalam mengendalikan persidangan UMNO dari tahun ke satahun selama suku abad yang lalu bagaikan meletakkan nama beliau sebagai sebuah lagenda pengerusi tetap UMNO. Dalam usia yang melebihi empat dekad itu, beliau masih boleh bertahan dan mampu mengurus kerenah perwakilan dan pemerrhati yang melebihi 2000 orang. Pengalamanlah yang mengajar beliau sehingga menjadi pengurus persidangan UMNO yang baik.

Sulaiman menaiki tangga heirarki UMNO dari bawah. Sepak terajang UMNO dengan segala intriknya beliau alami. Semangat bencikan penjajah bagaikan menjadi senjata yang amppuh untuknya meneruskan cita-cita menjadikan Malaysia negara yang bebas dari belenggu penjajah, baik secar politik mahupun secara ekonomi. Dalam pada itu cintanya kepada UMNO tidak pernah pudar. Misalnya, beliau tidak dapat melupakan peristiwa hitam UMNO pada tahun 1987. Saingan merebut jawatan tertinggi parti akhirnya memecahbelahkan UMNO hingga terbentuk apa yang dinamakan Team A dan Team B. Team A diketuai Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad dan Tun Ghaffar Baba manakala Team B dipimpin Tengku Razaleigh Hamzah dan Tan Sri Musa Hitam. Sulaiman masih ingat bagaimana pengumuman keputusan pemilihan dilakukan pada pukul 3.30 pagi. Ekoran daripada keputusan yang menyebelahi Datuk Seri Dr. Mahathir dengan kemenangan tipis, ada usaha untuk membawa keputusan ke mahkamah. Akhirnya UMNO diharamkan dan UMNO baru terpaksa ditubuhkan. Inilah kenangan pahit dalam sejarah UMNO.

Sulaiman percaya UMNO tetap utuh walaupun sedang menghadapi zaman-zaman sukar. Pemimpin pergi dan pemimpin datang. UMNO tetap teguh, dan beliau terus akan memipengerusikan persidangan yang menjadi tumpuan bukan sahaja rakyat dalam negeri malah masyarakat antarabangsa. Sulaiman yakin untuk terus memimpin persidangan selagi beliau diperlukan. Usia bukan penghalang untuknya menreuskan kerjayanya sebagai pengerusi tetap UMNO. Pengalamannya amat diperlukan terutama dalam usaha meneruskan proses regenerasi dalam kepimpinan UMNO.

Pengalaman berguru dengan UMNO turut membawa kejayaan kepada Sulaiman ketiga diberi kepercayaan menganggotai barisan pemimpin kerajaan. Misalnya, pada tahun 1954 beliau dilantik ahli jawatankuasa kerja kerajaan Negeri Johor. Jawatan ini disandang beliau sehingga tahun 1964. Pada tempoh yang sama beliau dilantik sebagai Pengerusi Kerajaan Tempatan Johor. Dua dekad kemudian, Sulaiman dilantik pula sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Negara sehingga tahun 1985. Lantikan ini adalah ekoran beliau dilantik Senator pada tahun 1979.

Allahyarham meninggal dunia pada 5 Julai 2003, pukul 5.15 pagi setelah tidak sedarkan diri  selepas menjalani rawatan kemoterapi di Pusat Perubatan Pantai, Kuala Lumpur akibat sakit leukemia.Beliau meninggalkan seorang balu, Toh Puan Rose Othman, sembilan orang anak terdiri daripada enam lelaki dan tiga perempuan, 15 orang cucu dan dua cicit.
Jenazah Allahyarham dikafankan di rumah anak sulungnya, Datin Faridah di Petaling Jaya sebelum dibawa pulang ke rumah Allahyarham di Jalan Abdul Rahman, Muar, Johor untuk disembahyangkan. Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Batu 6, Jalan Bakri selepas solat Asar].


   

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).