Saturday, 10 January 2009

PERTINGKAT PERJUANGAN BAHASA KEBANGSAAN


Mesyuarat Raja-Melayu di Kuala Terengganu akhir tahun lalu
To: akmal_hisham@hotmail.com
Subject: Re: Gerakan Selamatkan Bahasa Melayu
CC: kumpulan_prihatin@yahoogroups.com; riramzain@yahoo.com; shaharirzain711@hotmail.com; profabdullah@pts.com.my


SALAM SDR AKMAL
TERIMA KASIH KERANA MASIH BERTENAGA DAN MEMELIHARA MOOD UNTUK BERJUANG.BAGAIMANA PUN KITA TERSELAMAT DARIPADA HENTAMAN BOM DARI UDARA, MERIAM DARI LAUTAN, DAN TEMBAKAN KERETA KEBAL SERTA PELURU RIFEL DARIPADA TANGAN ZIONIS. NAMPAKNYA HANYA BAHASA POLITIK YANG MAMPU MENUNDUKKAN KEANGKUHAN PEMIMPIN KERAJAAN. JUGA BAHASA DEMONSTRAN DI ATAS JALAN. SAYA HARAP PROF BAKAR SIHAT UNTUK MENGAMBIL INISIATIF BERBINCANG SEGERA.

SAYA SAMPAIKAN JUGA SEBUAH PUISI YG SAYA BACA DI DEPAN KHALAYAK SENIMAN DI ASWARA PADA MALAM AKHIR TAHUN SEBELUM JAM TENGAH MALAM
MENGUNDANG DATANG TAHUN BARU 09 SEBAGAI TANDA BERMULA FASA GESIT PERJUANGAN BAHASA KEBANGSAAN.

BAHASA MELAYU MELAWAN KEMBALI
(Catatan tentang kisah anti-sejarah)
Oleh Baha Zain

Berhimpun kami beramai-ramai di sini
Memperhitung satu per satu dosa-dosa kamu,
Dosa-dosa kamu yang berdusta kepada rakyat
Dosa-dosa kamu yang membuat kami
Sedih, merayu, dan sekarang pedih lalu berseru
“Siapakah yang telah berdusta,dan kini menjadi seteru? “

Telah terkorban Temasik di tangan mereka
Telah putih mata kami melihat Pedra Branca
Telah kau sunglap bahasa Melayu menjadi Bahasa Malaysia
Dengan sekelip mata, bahasa orang menjadi maharaja
Mengajar anak-anak kecil melupakan warisannya
Mengajar murid-murid sekolah mengejek bangsanya.

Ayuh! mari kita ajar anak-anak itu membaca sejarah
Menghormati yang telah pergi, semasa hidupnya berjerih payah
Zaaba, Sako, Burhanuddin, Boestamam, Samad dan Keris Mas
Dengan mantera dan sihir bahasa ibundanya menyuarakan kemerdekaan
Nah! Siapa hari ini yang berebut kekuasaan, dan mabuk kemewahan?
Silakanlah, tetapi jangan hina roh-roh di perkuburan
Dan rakyat biasa yang masih hidup dengan sisa-sisa perjuangan.

Ayuh! mari kita tulis tentang kisah yang hitam
Sebuah tragedi besar sesudah tewasnya Jebat
Darah mengalir dari lantai-lantai Putrajaya
Darah rakyat yang menjadi racun berbisa
Jatuh ke bumi bertahun- tahun padi tak jadi
Mengalir ke lautan jutaan ikan terapung mati.

“Ayuh ! mari kita mara ke depan. “
Pesan seorang pujangga
Pasang benteng dengan bahasa
Tancapkan lembing dengan suara
Hanya itulah yang kita ada
Menikam ke rongga-rongga dada mereka.


Ayuh! mari kita berhimpun dan berarak
Kita bakar dengan api puisi dan sajak.

Wahai! Saudara-saudaraku yang muda
Di depanmu ada api, biarkan menyala.

Wahai ! saudara-saudaraku yang muda
Di tanganmu, tergenggam maruah bangsa.


2009/1/10 Akmal Hisham
(Surat dari Dato' Baha Zain kepada Akmah Hisham tentang isu "Selamatkan bahasa Melayu. Dipetik daripada Kumpulan Prihatin, 10 Januari 2009).

Komen:
Slogan perjuangan kebanyakan orang UMNO masih tetap "mempertahankan bangsa, agama dan tanah air." Slogan ini telah meniti di bibir sejak 50 tahun dahulu. Namun ikhlaskah slogan ini atau ia hanya sekadar slogan kosong di sebalik cita-cita peribadi yang lebih besar. Seperti kata kebanyakan penganalisis politik, slogan kebanyakan orang UMNO seperti hanyalah ibarat topeng untuk menyembunyikan cita-cita dan agenda sebenar mereka menjulang UMNO. Berapa keratkah lagi yang tersisa untuk "menyelamatkan bangsa dan bahasa Melayu." Dan kebanyakan pemimpin UMNO masih juga belum sedar tentang keinginan majoriti orang Melayu akar umbi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).