Friday 10 July 2009

ANTARA SISTEM PENDIDIKAN DAN BAHASA PERANTARANYA

Elak jurang lebih besar

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my

JIKA tidak salah, tidak ada mana-mana negara di dunia yang menggunakan selain bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan mereka.

Malah, negara-negara seperti Jepun, Perancis, Rusia dan Korea juga menggunakan bahasa ibunda masing-masing untuk mencapai status negara maju seperti ketika ini.

Perkara ini pastinya berkait rapat dengan kefahaman asas sesuatu ilmu terutamanya Matematik dan Sains yang perlu dikuasai menggunakan bahasa yang difahami oleh anak bangsanya.

Maksudnya dalam sistem pendidikan negara, ia seharusnya menggunakan bahasa Malaysia atau bahasa ibunda kaum-kaum utama lain.

Barangkali kerana itu juga, sejak PPSMI dilaksanakan pada 2003, dasar pendidikan ini mendapat reaksi yang pelbagai daripada banyak pihak.

Ketika ramai melihat ia merupakan langkah terbaik dalam memperkasakan bahasa Inggeris, lebih ramai pula menilai pelaksanaannya memperjudikan masa depan generasi muda dan jati diri serta identiti bangsa.

Penilaian itu dibuat berdasarkan kajian-kajian yang dilakukan oleh pelbagai pihak sama ada ahli akademik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau organisasi-organisasi lain.

Sekurang-kurangnya 46 kajian mengenai pelaksanaan dasar PPSMI dijalankan sepanjang enam tahun pelaksanaannya dengan rata-rata hasil dapatan memberikan maklum balas yang kurang memberangsangkan.

Penggunaan bahasa Inggeris juga menunjukkan penguasaan Matematik dan Sains di peringkat asas di kalangan pelajar-pelajar semakin lemah.

Perkara ini turut memberi kesan terhadap pencapaian pelajar terutamanya pelajar Melayu dalam peperiksaan UPSR yang semakin merosot.

Dalam gambaran yang lebih luas, pencapaian pelajar Malaysia dalam bidang Matematik dan Sains tidak lagi kompetitif di peringkat antarabangsa.

Perkara ini telah terbukti apabila kedudukan pencapaian pelajar Malaysia berada di tangga ke-20 berbanding Singapura dan China yang masing-masing berada pada kedudukan pertama dan kedua tahun lalu.

Maka, ia secara tidak langsung membuktikan bahawa strategi PPSMI sebenarnya adalah tidak sesuai.

Kerana itu juga ramai yang beranggapan keputusan kerajaan memansuhkan PPSMI menjelang 2012 adalah langkah yang wajar.

Semestinya, keputusan kerajaan memansuhkan PPSMI turut mengambil kira kajian yang dilakukan yang antara lain memberikan dapatan yang konsisten serta data-data yang meyakinkan.

Namun bagi pensyarah Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Anuar Ahmad, kerajaan sebenarnya bertindak bijaksana dengan pemansuhan PPSMI itu apabila mendengar keluhan rakyat dan memberikan perhatian serta membetulkannya mengikut kesesuaian.

Menurut beliau, kajian yang dilakukan oleh pelbagai pihak itu sewajarnya dipandang dengan serius kerana ia memberikan gambaran sebenar kepada sejauh mana kejayaan pelaksanaannya.

Antaranya berkaitan implikasi terhadap jurang pencapaian pelajar yang semakin melebar berasaskan etnik, lokasi sekolah dan jenis aliran pendidikan.

Adalah diyakini, sekiranya dasar PPSMI diteruskan, jurang tersebut di kalangan masyarakat akan bertambah besar.

Jika tidak dimansuhkan, jurang pencapaian akademik itu akan membawa kepada jurang ekonomi dan status kehidupan pada masa depan.

Anuar menambah, data-data pencapaian akademik juga menunjukkan PPSMI turut meningkatkan jurang pencapaian antara pelajar bandar dan luar bandar.

Ini secara tidak langsung dilihat membina jurang antara pelajar Melayu dan bukan Melayu.

''Kesannya sangat buruk dan boleh membahayakan generasi dalam tempoh 10 hingga 20 tahun akan datang," ujar Anuar.

Bagaimanapun keputusan memansuhkan PPSMI itu pastinya tidak sesekali turut memansuhkan hasrat semua pihak untuk melihat bahasa Inggeris terus diperkasakan.

Hakikatnya, kepentingan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan negara tidak pernah dinafikan oleh sesiapa. Hatta oleh kumpulan yang sebelum ini lantang menentang PPSMI sekali pun.

Tanpa penguasaan bahasa Inggeris, masyarakat Malaysia akan ketinggalan dalam persaingan yang menjurus kepada era teknologi dan informasi ketika ini.

Malah kepentingan bahasa Inggeris juga semakin dirasakan di peringkat tempatan terutamanya di kalangan pelajar-pelajar Melayu.

Mereka berasa ketinggalan berbanding rakan-rakan lain yang menguasai bahasa Inggeris dengan baik sekurang-kurangnya untuk tujuan berkomunikasi.

Begitu juga untuk tujuan akademik dan penyelidikan yang mana kebanyakan bahan rujukan adalah dalam bahasa Inggeris.

Cabaran lebih besar menanti pelajar-pelajar ini apabila mereka melangkah ke alam pekerjaan terutamanya dalam sektor swasta.

Kemahiran berbahasa Inggeris dengan baik bukan lagi pilihan lagi jika mereka merancang untuk melangkah lebih jauh.

Kerana itu juga ramai yang memberikan reaksi positif kepada cadangan kerajaan untuk mewajibkan syarat lulus bahasa Inggeris sebagai syarat lulus SPM.

Alternatif-alternatif seperti yang digariskan oleh Kementerian Pelajaran dalam menggantikan dasar PPSMI juga dilihat sebagai satu langkah penyusunan semula yang boleh diterima oleh seluruh masyarakat.

Langkah menambah guru dan waktu mengajar serta membawa guru dari luar misalnya, lebih efisien dan dicadangkan oleh banyak pihak.

Sebagai tambahan, Anuar turut mencadangkan supaya dijayakan program pembudayaan bahasa Inggeris melalui pembacaan, penulisan dan pertuturan.

Ia mencakupi dalam bidang kokurikulum, pertandingan antara sekolah atau interaksi harian antara pelajar dan guru serta program-program lain.

Apa yang lebih utama tambah Anuar, fungsi bahasa Inggeris seharusnya tidak sekadar menjadi mata pelajaran untuk peperiksaan.

Tetapi harus menjadi bahasa perhubungan dan dituturkan secara lebih meluas dalam perhubungan harian di sekolah.

Seperkara yang turut perlu diberi perhatian oleh kerajaan ialah isu kemahiran di kalangan guru-guru.

Menurut Anuar, masih terdapat ramai guru yang tidak dapat menguasai kemahiran berbahasa Inggeris dengan baik terutamanya dalam pertuturan.

''Jika guru sendiri memandang sepi usaha dan kepentingan bahasa Inggeris, kita sebenarnya tidak banyak bergerak ke hadapan," ujar beliau.

Dalam menilai PPSMI juga, antara perkara yang sering menjadi perdebatan ialah ialah kemampuan bahasa Malaysia sebagai bahasa teknologi.

Perkara ini turut mendapat perhatian pensyarah Sekolah Sains Sosial, Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof. Madya. Dr. Mohd. Noor Yazid.

Menurut beliau, kemampuan bahasa Malaysia dalam melahirkan ramai profesional di kalangan anak tempatan terutamanya orang Melayu tidak wajar dipertikai.

Beliau mengambil contoh sistem pendidikan di universiti pada awal 70-an yang menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar.

Ketika itu katanya, tidak timbul isu kesukaran pelajar-pelajar tercicir atau berdepan kesukaran menguasai bidang kritikal seperti kejuruteraan dan perubatan.

Sebaliknya, mereka dapat menyesuaikan diri dengan istilah-istilah teknologi bahasa Inggeris kerana asas-asas bahasa itu sudah dikuasai menerusi kefahaman menerusi bahasa Malaysia.

''Apa yang penting di sini ialah kefahaman di peringkat awal yang mana bahasa Malaysia seharusnya menjadi bahasa pengantar kerana ia lebih dikuasai dan difahami oleh pelajar," ujar beliau.(Utusan Malaysia, 10 Julai 2009)

Komen:
Ada juga benarnya apa yang diluahkan oleh penulis rencana ini. Tetapi dalam negara-negara yang tidak menggunakan bahasa kebangsaannya atau bahasa ibundanya dalam ssitem pendidikan , masih terdapat yang tak setuju. Seperti di Malaysia, beks PM, Tun Mahathir Mohammad tak setuju, penyokong dan pengikutnya juga tak setuju. Malah dalam kajian pendapat yang disiarkan dalam blog bekas PM itu lebih setengah setuju bahasa Inggeris digunakan dalam sistem pendidikan dalam beberapa mata pelajaran. Kita tahulah golongan mana itu.

Yang penting kerajaan Dato' Seri Najib ini perlu tegas dan patuh kepada keputusan. Cuma lebih baik kalau keputusan itu dilaksanakan tahun depan, dengan itu barangkali tidak adalah ruang untuk sesiapa sahaja membincangkannya lagi. Bak kata mat saleh "the decision is final". Keputusan adalah muktamad.

Nampaknya dalam hal ini, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein, bekas Menteri Pelajaran kana banyak belajar daripada Tan Sri Muhyiddin Yassin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).