Tuesday 23 December 2008

BAHASA MELAYU: SIAPA MENGUGUT SIAPA KENA UGUT?


Tan Sri Ismail Hussein (kanan) Ketua 1 Gapena.

PPSMI: Ugutan Gapena tidak membina

Oleh SITI ATHIRAH DZULKIFLY

KUALA LUMPUR 22 Dis. - Ugutan Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) untuk mengambil tindakan mahkamah terhadap Kementerian Pelajaran tidak membantu kerajaan mencapai keputusan terbaik berhubung isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, tindakan tersebut bukan sahaja tidak membina malahan menyulitkan pihak kementerian membuat keputusan demi masa depan anak-anak bangsa.

''Semua pihak berhak jika hendak mengambil tindakan tapi yang ganjilnya mengapa sekarang selepas enam tahun dasar ini dilaksanakan?.

''Lebih-lebih lagi apabila kebelakangan ini sudah lima perbincangan meja bulat diadakan dan sekarang hanya tinggal peringkat akhir untuk membuat rumusan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Gapena yang kemungkinan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Kementerian Pelajaran sekiranya PPSMI diteruskan.

Gapena menerusi Ketua Satunya, Profesor Emeritus Tan Sri Ismail Hussein mendakwa pelaksanaan PPSMI itu secara jelas mencabul Fasal 152, Perlembagaan Persekutuan yang telah termaktub berhubung status bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Ismail berkata, tindakan itu kelak merupakan kemuncak kekecewaan Gapena, kalangan cendekiawan termasuk pencinta bahasa Melayu selepas desakan supaya PPSMI tidak diteruskan, tidak mendapat maklum balas sewajarnya daripada kerajaan.

Hishammuddin menambah, ugutan sedemikian pernah dilakukan oleh Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Jiao Zhong) yang menentang konsep Sekolah Wawasan berikutan khuatir fungsi Lembaga Pengelola Sekolah Cina akan hilang.

Namun, menurut beliau, selepas memberi penjelasan yang kukuh, Dong Jiao Zhong menarik semula hasrat untuk mengambil tindakan mahkamah terhadap kementerian.

''Untuk membantu kementerian membuat keputusan dalam hal ini semua pihak perlu mengemukakan hujah-hujah yang rasional tanpa emosi bersandarkan fakta dan angka.

"Ini demi masa depan anak-anak bangsa kita, '' tegasnya. (Utusan Malaysia Online, 23 Disember 2008)

Komen:
Komen YB Menteri pelajaran itu kurang tepat. Setahu kami yang mengikuti perjalanan dan kegiatan Gapena, selama enam tahun ini berbagai kegiatan diadakan untuk meminta dan merayu Kerajaan mengembalikan penggunaan bahasa melayu dalam Sains dan Matematik. Pelbagai seminar dan kongres yang berakhir dengan resolusi, tetapi resolusi yang diserahkan kepada pihak berwajib seperti disimpan dalam laci sahaja.

Bukan Gapena dan pihak-pihak lain duk diam sahaja. Tapi YB kan lebih maklum. Kalau pernyataan keluar dari mulut tokoh pemimpin media akan siarkan besar-besaran dan berhari-hari pernyataan itu diolah dalam pelbagai sudut. Tetapi kalau pernyataan itu dikeluarkan oleh pertubuhan seperti Gapena, mana media yang hendak besar-besarkan. Kadang-kadang pernyataan itu dijadikan berita penyendal halaman sahaja (filler).

Inilah bezanya treatment pernyataan untuk santapan media. Maka tak betullah pandangan YB itu. Tak ada yang gamnjil YB. Ini mungkin opsyen terakhir yang ada bagi Gapena. Mesyuarat sudah, berjumpa sudah. berbincang sudah. Tapi pihak berkuasa buat tak kisah sahaja. Terlalu obses dengan sistem yang ada. Kami rasa komen YB itu aneh sesikit. Macamlah baru semalam YB dilantik Menteri pelajaran.

Dan adalah pelik apabila YB Menteri berkata seolah-olah bahasa Inggeris satu-satunya yang menentukan masa depan anak-anak bangsa. Agaknya orang Peranchis, orang Jerman atau orang Jepun berada dalam keadaan menyulitkan demi masa depan anak-anak bangsa itu kerana tidak menggunakan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan mereka.

Memang lucu bunyinya!

APA KHABAR ORANG MABBIM, MASTERA?


Kliping akhbar tentang Fokeps di Johor Bahru 2001. Kelhatan Dato' A. Ghani Othman, Menteri Besar Johor (kiri) dengan Dato' A. Rahim Bakar, Pengerusi Lembaga Pengelola DBP.

Penubuhan Fokeps di Johor Bahru
Catatan A.F.Yassin

Hampir tujuh tahun lalu cerita kerjasama bahasa dan sastera Indonesia dan Malaysia telah pun ada. Malah jauh sebelum itu cerita kerjasama ini telah ada. Tetapi perbincangan demi perbincangan dilakukan namun hasilnya belum menampakkan kesan yang menyeluruh. Masih ada hambatan psikologi menghantu kedua-dua bangsa yang sebenarnya serumpun ini.

Masyarakat umum tentu lebih mahfum akan wujudnya sebuah organisasi bahasa yang dinamakan Mabbim (Majlis Bahasa Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia. Kemudian ada pula yang disebut Mastera (Majlis Sastera Asia Tenggara). Kedua nama ini amat familiar di kalangan orang sastera dan bahasa di kedua-dua Negara. Kegiatan diadakan saban ketika di kedua-dua Negara. Minimum pertemuan dalam bentuk rapat dan mesyuarat diadakan.

Masih saya ingat pada 16 Mac 2001 yang lalu, seorang wakil Indonesia yang mahu dikemal dengan hanya Daeng di sidang Mabbim (Majlis Bahasa Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia) dan Mastera (Majlis Sastera Asia Tenggara) sebelum meninggalkan Johor Bahru menuju Batam melalui Stulang laut Rabu lalu berkata, “Bertemu kita lagi di Jakarta 1 April ini dalam seminar di Universitas Indonesia.” Daeng ini barangkali merujuk kepada seminar bahasa dan sastera anjuran universiti tertua Indonesia itu. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Gabungan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) diundang ikut serta.

Daeng ini orang Makasar (dulunya Ujung Pandang) di Sulawesi Selatan. Dia penulis dan budayawan. Januari lalu dia ditemui di Makasar dalam rangka menjejaki bahasa Melayu di sana. Pertemuan santai di warong kopi bersama temannya, salah seorang pewaris raja terakhir Makasar berakhir malam itu dengan harapan akan bertemu semula di seminar MABBIM di Johor. Maka selama seminggu kami bertemu di Johor Bahru sempena Sidang MABBIM dan Mastera yang berakhir Sabtu semalam.

Turut bersama menuju Batam ialah Taufik Ikram Jamil, sasterawan dari Riau dan Dustin Cornwell dari Wisconsion, Amerika Syarikat. Dustin adalah wakil tunggal dari Amerika dalam seminar ini. Dia fasih berbahasa Melayu dan pintar menulis dalam Jawi. Malah beberapa catatannya semasa mengikuti seminar ditulis dalam Jawi. Terpukau juga orang melihatnya menulis begitu spontan dan cantik. Kata Dustin dia mahu ke Batam dan Tanjung Pinang melihat kesan sejarah silam. Dan dia berada di “dalam tangan” orang yang mengenal sejarah nusantara seperti Daeng dan Taufik.

Seperti halnya Daeng berbicara tentang sejarah MABBIM dan Mastera. “Saya mengikuti perjalanan Mabbim sejak tahun 1972 dan Mastera sejak lima tahun lalu. Satu usaha yang baik dari pemerintah saudara. Saya kagum dengan peruntukan yang begitu besar untuk membangun bahasa dan sastera di negara ini. Yang buat kami belum pernah diimpikan,” kata sasterawan Makasar ini. Kata-katanya meyakinkan dan usianya yang dilihat dari tanda rambutnya yang mula memutih memperkuat kesahihan ceritanya itu.

Soalnya bagaimana dia boleh dan mampu menjemputkan diri datang ke sidang di Johor Bahru ini menarik juga untuk dicari jawapan. Sebabnya jarak Makasar dengan Johor bukan kepalang jauhnya Naik pesawat juga akan memakan masa hampir empat jam melalui Jakarta dan KualaLumpur. Apakah “jemputan”nya ditaja atau dia memang punya peruntukan peibadi untuk berkunjung demi bahasa dan sastera yang dia cintai dan dukung. Begitu pulalah para peserta lainnya yang datang dari pelusuk Indonesia, terutama Riau dan Jakarta. Daripada 250 peserta yang hadir dalam persidangan seminggu ini hampir seperlima adalah dari negara jiran itu.

Persoalan ini timbul kerana dalam sidang Jawatankuasa Kerja Mastera malam Jumaatnya perkara pembiayaan perwakilan Indonesia disentuh. Malah persoalan ini menyita waktu yang banyak. Penyair Taufik Ismail menyuarakannya. Begitu juga halnya dengan Kepala Pusat Bahasa Indonesia Jakarta, Hassan Alwi. Mereka menyuarakan hambatan fiskal dengan kosnya yang terlalu tinggi untuk, misalnya menghantar perwakilan yang besar ke Negara Brunei Darussalam tahun depan sempena Pertemuan Sasterawan Nusantara. Negara Brunei Darussalam menjadi tuan rumah setelah pertemuan terakhir di Johor Bahru tahun lalu.

Apapun jua, Daeng atau Ikram punya keterikatan emosi yang tinggi dan kental terhadap perjuangan bahasa dan sasetara Melayu. Anak Makasar dan Riau ini adalah contoh ideal warga negara jiran yang hampir seluruh usianya diabadikan kepada pembangunan bahasa san sastera ibundanya. Mereka seperti tidak tergugat dengan kedudukan kewangan apatah lagi situasi politik yang tidak menentu di negera sendiri. Taufik Ismail juga begitu. Namun rasanya dia sedikit beruntung kerana kehadirannya di Johor Baharu barangkali di taha oleh Balai Pustaka Jakarta. Sebabnya Taufik merupakan salah seorang wakil Indonesia ke persidangan Forum Kerjasama Penerbitan Serantau (Forkeps) yang dilancarkan dengan rasminya oleh Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Datuk Rahim Bakar Khamis lalu. Dan Taufik turut menjadi wakil Indonesia dalam Sidang Mastera.

Apapun jua, persidangan serentak MABBIM, Mastera dan Forkeps ditandai dengan seminar bahasa dan sastera selama dua hari. Manakala pada hari pertama berlangsung pula sidang eksekutif Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu yang dihadiri oleh perwakilan dari Malaysia, Indonesia, Negara Brunai Darusaalam dan Singapura. Beberapa tokoh bahasa dan sastera dari masing-masing negara anggota membentangkan kertaskerja. Malaysia mengenengahkan tokoh-tokohnya seperti mantan Ketua Pengarah DBP, Datuk Dr. Hj Hassan Ahmad, Prof. Madya Dr. Idris Zakaria, Dr. Norizan Ramli dan Prof.Madya Dr Aziz Deraman ( sama nama dengan Ketua Pengarah DBP). Indonesia pula menampilkan Drs. Saini KM, Dr. Multiamia RMT Lauder. Brunei diwakili Dr. Hj Abu Bakar Pangiran Haji Saifuddin dan Dr. Ampuan Haji Brahim Haji Tengah. Singapura mendatangkan Prof Madya Dr.Kamsiah Abdullah.

Dalam bidang sastera Malaysia mengirimkan Dr. Mohd Anwar Rethwan dan Prof. Dr. Baharuddin Ahmad. Indonesia diwakili Prof. Dr. Suparno dan Taufik Ikram Jamil. Brunei mengenengahkan Dr. Haji Jaludin Haji Chuchu, Dayang aminah Hj Momin dan Awang Hj Mohd Zaini Haji Omar manakala Singapura mendatangkan Dr. Hadijah Rahmat. Dari Negeri Thai dijemput Prof.Madya Rattiya Salleh. Sidang seminar ditakhir dengan forum bahasa dan sastera dengan ahli panelnya Prof. Madya Dr. Sidek Fadzil dari Malaysia, Dr. Hassan Alwi dari Indonesia dan Awang Haji Mohd Zaini Haji Omar dari Negara Brunei Darussalam.

Yang dibincangkan menyangkut cekrawala bahasa dan sastera dari daerah nusantara dengan pengkhususan kepada negara ahli panel. Menariknya ialah ada semacam kebersamaan dan kesatuan dalam hasrat dan upaya untuk meningkatkan penggunaan dan kemampuan bahasa dan sastera di daerah Melayu, dilihat dari sisi yang lebih luas. Perkataan Melayu seperti bahasa Melayu dan sastera Melayu bukan lagi diucapkan dengan hati-hati oleh para pembentang kertas kerja dan peserta, tetapi lepas bebas. Seolah-olah sudah terlahir satu pengakuan bahawa bahasa Melayu sememangnya bahasa pertuturan di alam Melayu. Bahasa Indonesia disebut secara berkembar dengan menggunakan garis miring. Daeng, peserta dari Makasar berkali-kali menyebut bahasa Melayu setiap kali kami bertemu dan berbincang santai di luar sidang atau di lobi hotel, tempat persidangan diadakan.

Sebenarnya yang menjadi ranjau, jika ia dikatakan ranjau ialah tentang istilah bahasa Melayu dan bahasa Indonesia. Seorang peserta Indonesia menyuarakan pendapatnya yang barangkali dianggap radikal jika diucapkannya dalam sebarang acara rasmi di Jakarta. “Kita dipisahkan oleh istilah politik saja,” katanya. “Saya kagum dengan bahasa Inggeris yang dijadikan istilah menunggal untuk semua penuturnya di dunia. Mereka tak kata bahasa Amerika di Amerika Syarikat. Tidak juga bahasa Australia di Australia. Begitu juga di Kanada. Semuanya berkata bahasa itu bahasa Inggeris. Kami di era reformasi Pak. Kami bisa bicara apa sahaja kerana kami melihat realiti sospol (sosial-politik).”


“ Apakah itu ranjau?”
“ Ya dan tidak. Dari sisi politik tidak. Kerana ia satu realiti. Tapi dari sisi budaya, ia ranjau. Kerana budaya itu tidak tanpa sempadan. Kalau pun ada ia dibatasi oleh etnogografis,” jawabnya. Menurutnya, kependekan MABBIM, Mastera cukup untuk menjelaskan apa yang dia katakan.

Katanya, “Nama Majlis Bahasa Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia atau MABBIM dan Majlis Sastera Asia Tenggara atau Mastera secara tidak langsung memperakukan bahawa bahasa Melayu itu sudah begitu identik dengan bangsa-bangsa di keempat-empat negara di Asia Tenggara malah nama Mastera itu sendiri telah menyatukan jiwa dan semangat Melayu di kalangan empat negara.”

Bahkan dalam ucapan Datuk Rahim dalam majlis perasmian sidang Mabbim dan Sastera 12 Mac mengungkapkan perlunya datu penyelarasan sistem bahasa di kalangan “umat negara-negara berbahasa Melayu yang hampir mencecah 300 juta orang.”

Menurut Datuk Rahim, “Dengan adanya sistem bahasa yang relatif seragam bagi satu rantau, walaupun tidak mungkin, malah memang tidak perlu seratus peratus seragam, pelbagai kerjasama dapat dilakukan dan hasilnya pasti mendatangkan manfaat kepada semua pihak. Sebagai contoh yang jelas, dengan adanya penyelarasan sistem ejaan rumi dan peristilahan antara negara-mnegara berbahasa Melayu, komunikasi dalam bidang ilmu dan maklumat menjadi demikian lancarnya sehingga rakyat di setiap negara berbahasa Melayu dapat saling memanfaatkan ilmu yang dikembangkan di negara jirannya. Gagasan perkongsian pintar seumpama inilah yang dapat menjadi asas kukuh bagi pembinaan semula peradaban atau tamadun besar di rantau ini dengan bertunjangkan bahasa Melayu.”

Ketua Pengarah DBP, Haji Aziz Deraman pula dalam majlis yang sama mengulas tema persidangan kali ini, iaitu Bahasa Melayu Pembina Peradaban Baru. Menurutnya bahasa Melayu dari segi tafsiran dan kosenpnya telah dipersetujui oleh Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu sebagai bahasa yang supranasional yang digunakan dengan meluasnya dalam kehidupan penduduk di Alam Melayu, sejak zaman awal tanpa mengira batas politik. Maknanya, bahasa Indonesia, bahasa Malaysia dan Bahasa Melayu Brunei serta Singapura itu cuma merupakan variasi bahasa sahaja. Di dalamnya juga sudah terangkum apa jua hasil tulisan, kepustakaan, karya kreatif atau bukan kreatif, dan sebagainya dalam bahasa Melayu.”

Buah fikir kedua-dua tokoh ini ditunjangi pula oleh pandangan Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman ketika merasmikan sidang bahasa dan sastera serantau itu. Katanya, “Sudah menjadi bukti bahwa kebangkitan kuasa politik dan ekonomi bangsa Melayu di rantau ini, turut berasaskan kekuatan dan persuratannya. Bahasa Melayu dalam tempoh yang cukup panjang, telah menjadi lingua franka untuk pelbagai keturunan di pusat-pusat tamadun Melayu….ketika itu, bahasa Melayu yang secara relatif seragam itu jugalah yang menjadi wahana oengungkap segala peraturan dan undang-undang serta menjadi bahasa pentadbiran dan perhubungan diplomatik antgarabangsa di antara kerajaan Melayu dengan kerajaan asing seperti Belanda dan Inggeris.”

Dan bagi Ghani, walaupun tidak dapat dielakkan wujudnya kepelbagaian di alam Melayu yang terutamanya disebabkan oleh pengaruh setempat tetapi asas-asas keseragaman dalam ejaan, istilah, sebutan, kosa kata dan laras bahasanya “amat penting bagi aktiviti komunikasi rasmi dalam pengajian, pendidikan dan media massa.” Tentunya yang diinginkan Ghani ialah suatu hari nanti keseragaman dalam berbahasa di alam Melayu, tanpa sempadan politik, akan menguasai peradaban bangsa yang dinamakan Melayu. Kalau mampu keseragaman yang bernama bahasa Melayu itu akan sekali lagi menjadi pengikat utama rumpun Melayu, setidak-tidaknya dilihat dari sudut kebudayaan.

Ketika Daeng dan Ikram meluahkan semangat dan emosinya tentang bahasa yang mereka namakan “Melayu” itu, secara tidak langsung dua orang peserta Indonesia itu seperti menggemakan semula buah fikir tiga tokoh ini. Bagaimana nanti di Jakarta dua minggu lagi? Apakah unsur kebersamaan dalam pemikiran terhadap gagasan bahasa Melayu ini akan terus diungkapkan?

Saturday 20 December 2008

BAHASA: HEI SERRA, SERRA APA NAK JADI, JADI!!

Kesatuan guru tolak tujuh pilihan PPSMI
Oleh Amir Hamzah Nordin
bhnews@bharian.com.my
JERANTUT: Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) menolak ketetapan dibuat dalam Persidangan Meja Bulat Pengajaran dan Pembelajaran Sains serta Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) yang merumuskan tujuh pilihan untuk dipertimbangkan kerajaan dalam membuat keputusan mengenai masa depan PPSMI.

Presidennya, Mohamad Sabri Mohamad Arsad, berkata tujuh pilihan itu menjadi semakin keliru dan menyukarkan semua pihak untuk membuat pilihan.

"Kita mahu bahasa Melayu dijadikan bahasa teras untuk memudahkan pelajar mempelajari kedua-dua subjek itu tanpa kekangan bahasa.



"Dua subjek itu membebankan dan ditambah pula dengan masalah bahasa akan menjadikan bebanan berganda kepada pelajar, sekali gus menyebabkan mereka terus keciciran," katanya kepada Berita Harian, semalam.



Mohamad Sabri berkata, tujuh pilihan disediakan itu seolah-olah tidak memberi peluang dan ruang untuk rakyat memilih kerana semuanya turut menjurus ke arah mahu mengadakan pengajaran dalam bahasa Inggeris.

Katanya, antara masalah dikenal pasti ialah kemahiran guru dalam bahasa Inggeris untuk mengajar dua subjek berkenaan adalah terhad dan ia bakal memberi masalah kepada murid.

"Perkara ini menjadi lebih kritikal di pedalaman, malah keluarga di bandar juga menghadapi masalah sama jika bahasa Inggeris bukan bahasa harian mereka.

"Jadikanlah pemansuhan tulisan Jawi di sekolah rendah pada 60-an sebagai iktibar kerana kesannya kepada generasi sekarang menyebabkan mereka tidak boleh menulis dan membaca jawi dengan lancar sehingga akhbar jawi terus ditutup," katanya.

Mohamad Sabri berkata, peratusan pelajar yang dihantar ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran dalam pelbagai bidang juga masih rendah, berbanding mereka yang berada di negara ini.

"Jika kita mahu menghantar pelajar ke luar negara, mereka perlu menghadiri kelas khas atau persediaan seperti diamalkan sebelum ini dan mampu berjaya cemerlang di luar negara.

"Jadi, alasan pengajaran dalam bahasa Inggeris itu untuk menyaingi dan selari dengan keperluan global adalah tidak patriotik sekali," katanya.

Beliau juga menyokong pendapat Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan yang mahukan bahasa Melayu kekal dalam subjek berkenaan.

Komen:
Persatuan Guru telah berkata. Pakar bahasa telah berkata. pejuang-pejuang bahasa telah berkata. Ertinya sebahagian besar rakyat akar umbi telah berkata. Hanya orang yang ingin mempertahankan sesuatu kepentingan sahaja yang enggan berkata dan mahu bahasa Inggeris dikekalkan seperti sekarang untuk pengajaran dalam Sains dan Matematik.

Tidak tahulah apa istilah yang harus digunakan untuk kumpulan yang ingin mempertahankan bahasa Inggeris dalam pengajaran kedua-dua subjek ini. Mungkin kepentingan peribadi kumpulan lebih penting daripada kepentingan masa depan anak cucu. Dan bukan tidak mungkin kumpulan ini terdiri daripada orang-orang yang masih merasa dirinya lebih terhormat dan lebih dimuliakan jika tidak menggunakan bahasa Melayu! Hei Serra, serra, apa nak jadi, jadi. Hei serra,serra, what will be, will be!

Wednesday 17 December 2008

MENGINGAT TAN SRI AZAHARI TAIB

Azahari Taib meninggal dunia


Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (kiri) bersama dua anak Allahyarham Azahari Md. Taib iaitu Amir Azahari (kanan) dan Mustaza (dua kanan) mengaminkan doa yang dibacakan Imam Besar Masjid Zahir, Sheikh Roslan Abdul Halim ketika menziarahi jenazah Allahyarham (gambar kecil) di rumahnya di Seberang Perak, Alor Star, Kedah, semalam.
________________________________________

ALOR STAR 16 Dis. – Veteran UMNO, Tan Sri Azahari Md. Taib, 84, meninggal dunia akibat sakit tua di rumahnya di Lorong Air Putih, Seberang Perak di sini, 7.30 pagi ini.
Allahyarham yang dilahirkan pada 25 Mac 1924 di Kuala Sala, Kedah aktif dalam bidang politik setelah menamatkan kerjaya sebagai wartawan di Utusan Melayu pada 1959 dan merupakan rakan karib bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Selain itu, Allahyarham adalah ‘mentor’ kepada bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Seri Zainuddin Maidin.
Azahari pernah menjadi anggota Exco kerajaan negeri Kedah dan merupakan antara pejuang kemerdekaan Tanah Melayu.
Anak keenam Allahyarham, Amir Azahari, 47, berkata, bapanya menghembuskan nafas terakhir di pangkuan ibunya, Puan Sri Dalilah Abass, 78, kira-kira pukul 7.30 pagi tadi setelah terjatuh di bilik tidur rumah mereka di sini.
“Bapa saya uzur sejak Ogos lalu dan hampir sebulan beliau tidak menjamah nasi.
“Bapa saya cuba untuk bangun dari katil dan telah terjatuh sebanyak dua kali semalam dan telah meninggalkan kami semua pagi ini,” ujarnya ketika ditemui di sini hari ini.
Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com

Komen:

Tuesday 16 December 2008

DARI DULU PUN IA MEMANG TAK SAH PUN, TAPI....


Perdana Menteri Ke-2, Tun Abd. Razak Hussain: Melaluinya lahir Penyata Razak selepas lahirnya Penyata Barnes tentang sistem pendidikan di Malaysia.
Melihat PPSMI dari sudut undang-undang

Oleh Abdul Aziz Abdul Rahman

SEJAK beberapa tahun yang lepas banyak perdebatan dan perbincangan berlangsung tentang bahasa pengantar bagi mata pelajaran Matematik dan Sains.

Di peringkat permulaannya bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar, kemudian kerajaan membuat keputusan untuk menukarkannya ke bahasa Inggeris.

Sekarang pihak kerajaan sedang mengkaji semula perkara ini dan banyak perbahasan telah dan sedang berjalan. Adalah elok bagi kita memfokuskan perkara ini dari sudut undang-undang sebelum pihak kerajaan membuat apa- apa keputusan.

Kegunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Matematik dan Sains pada pendapat saya adalah tidak sah di sisi undang-undang.

Ia adalah tidak sah kerana bertentangan dengan seksyen 17(1) Akta 550 Akta Pendidikan 1996 dan dengan sendirinya bercanggah dengan kehendak dan tujuan Artikel 152(1) dan 152(6) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi seperti berikut:

Perkara 152(1) memperuntukkan bahawa 'Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen:

Dengan syarat bahawa:

- (a) tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain.

Perkara 152(6) pula menyebut dengan perkara ini "maksud rasmi" ertinya apa-apa maksud kerajaan, sama ada Kerajaan Persekutuan atau kerajaan negeri, dan termasuklah apa-apa maksud sesuatu pihak berkuasa awam.

Perkara-perkara berhubung dengan sistem pendidikan negara, mata pelajaran utama dalam kurikulum kebangsaan yang diuruskan oleh Kerajaan melalui kementerian pendidikan adalah bagi 'maksud rasmi' seperti dinyatakan oleh Artikel 152 (6) Perlembagaan Persekutuan dan Artikel 152 hendaklah dipatuhi oleh kerajaan.

Mengikut sistem pendidikan kebangsaan, bahasa kebangsaan adalah ditetapkan sebagai bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan sebagaimana ternyata oleh seksyen 17 (1) Akta 550 yang berbunyi seperti berikut:

''Bahasa Kebangsaan hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan yang ditubuhkan di bawah seksyen 28 atau mana-mana institusi pendidikan lain yang dikecualikan oleh Menteri daripada sub seksyen ini".

Peruntukan seksyen 17(1) Akta 550 adalah sebagai mematuhi kehendak Artikel 152(1) dan 152(6) Perlembagaan Persekutuan.

Mengikut seksyen 18(2) Akta 550, kurikulum kebangsaan adalah ditetapkan oleh Menteri Pendidikan dan beliau sudah pun menetapkan mata pelajaran teras yang menjadi asas utama pendidikan murid di semua sekolah. Sebagaimana ditetapkan, mata pelajaran teras pada peringkat sekolah rendah yang memerlukan bahasa pengantar ialah Matematik, Sains, Kajian Tempatan dan Pendidikan Islam bagi murid Islam atau Pendidikan moral bagi murid bukan Islam.

Pada peringkat sekolah menengah, mata pelajaran teras yang memerlukan bahasa pengantar ialah Matematik, Sains dan Pendidikan Islam bagi murid Islam atau Pendidikan moral bagi murid yang tidak beragama Islam.

Berasas kepada kehendak Artikel 152(1),(6) Perlembagaan Persekutuan dan seksyen 17(1) Akta 550, adalah wajib bagi kesemua mata pelajaran teras yang tersebut diajar di semua sekolah menggunakan bahasa pengantar utama iaitu bahasa Melayu. Tetapi sebagaimana kita tahu sekarang mata pelajaran Matematik dan Sains adalah diajar dalam bahasa Inggeris.

Adalah jelas bahawa sudah ada pelanggaran undang-undang iaitu apabila seksyen 17 (1) Akta 550 tidak dipatuhi.

Mungkin ada pihak yang menghujah bahawa mata pelajaran teras yang disenaraikan dalam Jadual mengikut seksyen 18 Akta 550 itu bukanlah mata pelajaran yang memerlukan bahasa pengantar utama (Bahasa Melayu) pada keseluruhannya.

Pada mereka sebahagian besar daripada mata pelajaran teras sudah mencukupi, untuk mematuhi syarat, tetapi itupun sudah ada pelanggaran seksyen 17 (1) Akta 550 juga.

Ini kerana bagi kurikulum sekolah rendah, mata pelajaran yang memerlukan bahasa pengantar ialah dua mata pelajaran diajar dalam bahasa Inggeris dan dua mata pelajaran diajar dalam bahasa Melayu.

Maknanya Matematik dan Sains diajar dalam bahasa Inggeris manakala kajian tempatan dan pendidikan Islam dalam bahasa Melayu.

Ini adalah nyata bahawa tidak sebahagian besar dari mata pelajaran teras diajar dalam bahasa pengantar utama (Bahasa Melayu). Bagi sekolah menengah pula, dua mata pelajaran iaitu Matematik dan Sains diajar dalam bahasa Inggeris, dan satu mata pelajaran sahaja iaitu pendidikan Islam dalam bahasa Melayu. Ini adalah lebih jelas bahawa seksyen 17 (1) Akta 550 tidak dipatuhi dan adalah salah di sisi undang-undang.

Kesimpulannya kegunaan bahasa Inggeris bagi mata pelajaran Matematik dan Sains adalah tidak sah di sisi undang-undang dan perkara itu mesti diberi perhatian oleh pihak-pihak yang terlibat dalam perbincangan meja bulat PPSMI hari ini. (Utusan Online, 16 Dis 2008)

Komen:
Semua tahu dari segi undang-undang pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris memang tak sah.Malah sebuah dunia dah tahu. Cuma ada orang lebih hebat boleh mengenepikan undang-undang dengan membuat tafsiran sendiri konon demi nak membuat pelajar-pelajar fasih berbahasa Inggeris. Pakar bahasa pun dah lebih daripada tahu tentang apa yang baik dan yang tak baik, apa yang negatif dan yang positif mengajar dalam bahasa selain daripada bahasa kebangsaan. Tapi demi masa depan anak-anak dan generasi berikut, maka diajarlah mereka dengan menggunakan bahasa pengantar Inggeris.

Kesan sampingan daripada penggunaan bahasa pengantar selain bahasa Kebangsaan ini semua dah tahu. Masalahnya ada yang tahu tapi pura-pura tak tahu. Tanyalah menteri yang terbabit dengan penggunaan bahasa pengantar ini, dan pegawai-pegawai kementerian berkenaan apakah benar-benar mereka jujur dalam memberikan tafsiran tentang kesan daripada penggunaan bahasa yang bukan bahasa kebangsaan ini. Perbincangan demi perbincangan dibuat tapi kenyataannya keputusan mungkin telah pun dibuat sebelm pun perbicangan selesai dibuat. Hanya menunggu pengumuman sahaja. Anda tahu dan semua pun tahu apa keputusannya.

Dan Dr. Awang Sariyan, pakar bahasa yang kini berada di Beijing pun tahu!

Sunday 7 December 2008

BAHASA MELAYU: SELAMA INI KITA ASYIK DENGAN SLOGAN SEMATA-MATA?!


Dato' Seri Dr. Rais Yatim: Menteri yang bukan sahaja setakat banyak bercakap dalam bahasa Melayu tetapi turut menggalakkkan penggunaan bahasa itu dalam majlis-majlis rasmi dan tak rasmi berbanding menteri-menteri lain dalam kabinet.

Memperkasa BM tanggungjawab semua kaum
Di luar lingkaran Johan Jaaffar

Zaman slogan berakhir, ini masa bertindak

SEWAKTU merasmikan sambutan jubli emas Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Bahasa Melayu bulan lalu, Datuk Seri Hishamuddin Hussein mengingatkan bahawa zaman berslogan sudah berakhir. Inilah masa untuk menyusun gerak kerja. Menteri Pelajaran menyebutkan tentang perlunya memberi nilai pada aktiviti kebahasaan dan kesusasteraan serta membudayakannya dalam kehidupan rakyat sehari-hari.

Memang kedudukan bahasa Melayu tidak perlu dipersoalkan lagi. Tetapi meletakkannya sebagai bahasa kebangsaan adalah satu hal, memastikannya dihargai dan dimartabatkan sebagai bahasa rasmi negara satu hal yang lain. Kedudukannya dalam Perlembagaan memang jelas tetapi sejauh manakah dinobatkan tahap "kebangsaan" dan "rasminya" satu perkara yang lain.

Memang tidak dapat dinafikan, bahasa Melayu menghadapi pelbagai cabaran masa kini. Gerakan rakyat yang menyokong usaha memartabatkannya pada tahun-tahun 60-an tentulah berbeza dengan keadaan hari ini. Apa yang disebutkan "nasionalisme linguistik" yang menjadi gelombang desakan rakyat untuk melihat bahasa itu bahasa kebangsaan negara tidak kelihatan lagi sekarang. Zaman kebangkitan rakyat yang mahukan bahasa itu dimuliakan sebagai bahasa rasmi nampaknya tidak berlaku lagi. Zaman di mana pejuang bahasa menjadi wira rakyat juga nampaknya sudah berakhir. Bahasa bukan lagi modal menawan hati pengundi.

Zaman berubah bersama nilai dan tuntutan rakyat. Sementara itu bahasa Inggeris menapak kukuh sebagai bahasa perhubungan antarabangsa dan bahasa ilmu. Kini bahasa itu mendapat kekuatan baru melalui asakan teknologi maklumat atau ICT. Bahasa itu menjadi bahasa rasmi alam siber. Memang kesannya pada bahasa-bahasa utama dunia yang lain cukup dirasakan, bukan pada ahasa Melayu sahaja. Bahasa Inggeris mendapat nafas dan kekuatan baru ekoran kedudukan baru itu.

Kita semua tahu keupayaan bahasa Melayu. Bahasa itu menjadi bahasa wahana tinggi dan bahasa ilmu yang boleh mengajarkan pelbagai disiplin dalam bidang sains dan teknologi selain bidang-bidang sains kemanusiaan. Bahasa itu menjadi bahasa rasmi di mahkamah-mahkamah negara. Bahasa itu lebih daripada sekadar pengantara di antara kaum atau bahasa perpaduan.

Memang mudah bercakap tentang usaha memperkasa bahasa Melayu. Tetapi rata-rata tugas itu dibebankan pada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) atau Kementerian Pelajaran. DBP tidak mempunyai Lampu Aladdin untuk menyelesaikan semua masalah kebahasaan. DBP berperanan membina dan mengembangkan bahasa itu, tugas yang telah dilakukan lebih lima dekad. Tetapi bahasa Melayu tidak akan membawa sebarang makna sekiranya ia berkembang dan berkisar hanya di sekitar bangunan DBP atau di kalangan penggunanya yang setia. Bahasa Melayu memerlukan dokongan rakyat.

Oleh yang demikian, adalah menjadi tanggungjawab setiap rakyat Malaysia untuk memastikan bahasa itu dimuliakan dan dihargai. Bukan sekadar orang Melayu atau institusi Melayu atau gerakan bukan kerajaan yang berteraskan Melayu sahaja harus memainkan peranan dalam soal ini. Bahasa Melayu bukan bahasa orang Melayu semata-mata, tetapi bahasa semua kaum. Maka itu tugas memastikan kejayaan program bahasa menjadi tanggungjawab semua rakyat – tidak mengira kaum.

Banyak pihak yang mengambil mudah peranan bahasa itu hari ini. Lihat sahaja keupayaan bahasa itu sebagai bahasa perhubungan di antara rakyat pelbagai kaum. Sabah dan Sarawak menjadi contoh klasik bagaimana bahasa itu menjadi penghubung di antara pelbagai kelompok etnik, malah sesama suku kaum. Di Semenanjung, bahasa itu menjadi jambatan interaksi kaum yang penting. Bahasa itu juga menjadi bahasa pengantara di sekolah-sekolah yang menjadi asas pembinaan sebuah negara bangsa yang kita mahukan.

Ada kalangan yang menghujahkan bahawa sesuatu bahasa akan hanya dihargai peranan dan kedudukannya sekiranya ia mempunyai nilai ekonomi. Hal ini memang tidak dapat dinafikan. Apabila keputusan peperiksaan ditentukan oleh pencapaian bahasa Melayu, maka setiap orang akan bekerja kuat menguasainya. Apabila prasyarat mendapat kerja ialah keputusan mata pelajaran bahasa yang baik, maka ia menjadi motivasi untuk pelajar mendapat markah yang terbaik. Lebih penting lagi ialah kedudukannya dalam dunia komersial dan niaga "di luar sana." Di sinilah nilai sesuatu bahasa akan ditentukan.

Hal inilah yang sangat merunsingkan. Sejak sekian lama, kedudukan ekonomi bahasa Melayu tidak pernah dapat menandingi Bahasa Inggeris. Malah, ada kecenderungan bahawa bahasa vernakular yang lain mempunyai tahap kedudukan ekonomi yang jauh lebih baik. Ini bukan lagi isu persepsi tetapi kenyataan yang harus diterima. Ambil sahaja contoh pendapatan iklan media cetak berbahasa Melayu yang tidak pernah mendapat lebih daripada 25 peratus dari keseluruhan nilai iklan. Berdasarkan angka terbaru, pendapatan terkumpul iklan bagi akhbar berbahasa Melayu hanya RM546 juta setahun berbanding pendapatan akhbar berbahasa Inggeris yang memperoleh RM1.1 bilion. Malah, bukan rahsia lagi pendapatan terkumpul iklan kesemua akhbar berbahasa Melayu di negara ini tidak dapat menandingi pendapatan iklan sebuah akhbar berbahasa Inggeris.

Seperkara lagi ialah pendapatan iklan akhbar berbahasa Cina. Sepanjang setahun berakhir pada September 2008 akhbar Cina memperoleh RM765 juta, lebih RM219 juta dari pendapatan terkumpul akhbar berbahasa Melayu. Dari segi peratusan, akhbar berbahasa Inggeris menguasai 47.5 pendapatan iklan, akhbar berbahasa Cina 30.4 peratus sementara akhbar berbahasa Melayu 21.7 peratus. Memandangkan orang Melayu mewakili lebih 60 peratus rakyat negara ini dan bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi negara, hal ini tentulah menghairankan.

Ini bukti jelas bagaimana bahasa Melayu masih dilihat sebagai tidak mempunyai nilai ekonomi yang sepatutnya. Malah, lebih menyedihkan lagi bahawa jumlah cetak akhbar berbahasa Melayu (kecuali dua buah akhbar tabloid yang bersifat bacaan ringan) sebenarnya semakin menurun. Ada pihak yang menyalahkan dasar pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris menyebabkan keadaan ini. Hakikatnya, keadaan ini berlaku lama sebelum dasar itu dilaksanakan. Memang kesan dasar itu terhadap industri persuratkhabaran dan buku berbahasa Melayu agak ketara, tetapi ada faktor lain yang harus juga diambil kira.

Persoalannya jauh lebih kompleks dari itu. Memberi nilai ekonomi pada bahasa bukan sekadar meletakkannya sebagai bahasa kebangsaan tetapi bagaimana bahasa itu "didarjatkan" sebagai bahasa kebangsaan. Sekiranya bahasa itu hanya diterima secara formal sebagai bahasa kebangsaan tetapi tahap penerimaannya tidak mencerminkan tahap rasminya, maka bahasa itu akan terus berada pada tahap ketiga dalam kedudukan ekonominya.

Hishamuddin mengingatkan bahawa usaha memperkasa bahasa kebangsaan menjadi agenda pertama dalam teras Membina Negara Bangsa seperti yang termaktub di dalam Pelan Induk Pendidikan Kebangsaan (PIPP). Beliau juga menyebutkan tentang perlunya "gelombang baru" memperkasa bahasa itu yang menurut beliau bermula dari perayaan Jubli Emas DBP pada Jun 2006. Beliau berkata, "tidak ada jalan pintas untuk gerakan baru yang hendak dimulakan ini, sebaliknya gerakan ini perlu mempunyai perancangan yang teliti dan strategi yang berkesan." Beliau juga mengajak pada "kesatuan fikiran dan kesatuan tindakan setiap penggeraknya." Beliau mahukan usaha memperkasa bahasa itu "dibuat melalui pendekatan yang lebih segar, perancangan yang lebih menyeluruh, pengisian yang lebih mantap dan pelan tindakan yang lebih berfokus."

Masa depan bahasa kebangsaan bergantung pada komitmen semua pihak merealisasikan impian itu. Tugasnya bukan kecil dan penuh berliku. Tepuk dada tanya selera.(Berita Harian, 7 Disember 2008).

Komen:
Baguslah Dato' Johan. Seolah-olah kita baru sedar selama lebih 50 tahun ini kita terleka dengan slogan dan menjerit retorik semata-mata dan dan tidak berbuat apa-apa dalam tindakan. Kembalilah kepada sejarah. Dato' pun pernah bertugas di DBP dan sekarang telah menjadi tempat untuk seluruh kekitangan DBP bernaung. Dato' adalah "orang tua" DBP sejak beberapa tahun kebelakangan ini sebagai Pengerusi kepada Ahli Lembaga Pengelola.

Saya rasa takkanlah selama kita mencapai kemerdekaan dan sebelumnya rakyat tak berbuat apa-apa. Kita baca sejarah pejuang bahasa, kita baca sejarah penubuhan DBP, kita baca sejarah suka-duka bahasa Melayu- setelah diperkutak-katik oleh penjajah kini diperkutak-katik pula oleh pemimpin politik, terutama pemimpin Melayu sendiri.

Kini siapa lagi yang mahu bercakap dalam bahasa Melayu Dato'. PM bercakap bukan dalam bahasa Melayu, TPM kadang-kadang sahaja bercakap dalam bahasa Melayu. Menteri-menteri pun banyak yang bukan Melayunya daripada Melayunya. Ahli-ahli Parlimen pun "segan" nak bercakap dalam bahasa Melayu, bimbang dilabel ketinggalan zaman. Kalau bercakap pun dalam bahasa yang setengah belut setengah ular. Rasmi dan tak rasmi sama sahaja.

Ada pula yang mendakwa dalam bahasa apapun kita cakap, kedudukan bahasa Melayu tetap teguh, utuh dan perkasa. Sebab ia telah termaktub dalam Perlembagaan. Ramai yang ketawa dengar hujah begitu, apatah lagi ia datang dari orang yang mengakui dirinya pemimpin.

Saya rasa "ada yang tak kena" dengan seruan Dato' kolumnis ini. Atau dato' sekadar "gatal-gatal" tangan menulis untuk mencipta persepsi baru dalam kalangan orang ramai tentang kedudukan bahasa Melayu semasa. Ya,sesekali jika kita baca apa yang Dato' kolumnis ini tulis memang ada kebenarannya. tetapi kalau dibaca acapkali tulisan ini, semacam terselit pula mesej tersirat pula, iaitu yang tak nampak. Tak tahulah apa yang tak nampak dan apa pula yang nampak!

Apalah agaknya yang difikirkan Datuk Wira Borhan Yaman, Tan Sri Aziz Tapa, Tan Sri Ismail Hussein dan Yahaya Ismail? Atau kalau masih hidup apa juga yang sedang difikirkan tokoh-tokoh pejuang terdahulu yang telah pergi seperti Arwah Zaaba, Arwah Asraf, Arwah Cikgu Shaharom Hussein, Arwah Cikgu Mohd. Nor Ahmad atau Tun Syed Nasir Ismail? Kalaulah Arwah-arwah itu masih hidup. Dan dalam politik pula kita boleh sebut nama Tun Razak, ayahanda Dato' Seri Najib

Friday 5 December 2008

SISTEM PENDIDIKAN TUNGGAL CUMA IMPIAN?

Pernyataan Media

Ulasan terhadap Cadangan Mukhriz Mahathir (calon Ketua Pemuda UMNO) tentang Sistem Pendidikan Kebangsaan yang Tunggal

Cadangan itu pada asasnya memang murni untuk pembentukan rakyat yang bersatu padu dan mempunyai sahsiah atau keperibadian kebangsaan, berdasarkan ciri-ciri kenegaraan kita. Itulah inti sari cadangan dalam Laporan Pendidikan Barnes (1952) dan usul jangka panjang Laporan Razak (1956) yang tidak diusahakan sejak kemerdekaan. Usaha menukar sekolah aliran bahasa Inggeris menjadi sekolah aliran kebangsaan secara bertahap merupakan usaha yang selaras dengan cita-cita ke arah pembentukan sistem pendidikan kebangsaan yang unggul. Sayangnya usaha ke arah pembentukan sistem pendidikan kebangsaan secara menyeluruh tidak pernah dilakukan selama setengah abad negara mencapai kemerdekaan.
Cadangan Mukhriz itu pula timbul dalam keadaan arus perdana sikap, pemikiran, kecenderungan politik dan ideologi kepemimpinan parti pemerintah yang tidak berpihak kepada gagasan itu, lebih-lebih sesudah lebih setengah abad kita dibelenggu oleh ketiadaan azam politik kepemimpinan negara sendiri ke arah pembentukan sistem pendidikan kebangsaan sedemikian.
Dalam parti yang dianggotainya, Mukhriz Mahathir tidak berada pada kedudukan yang memungkinkan gagasan itu diterima sebagai dasar partinya, dasar kerajaan dan akhirnya dasar negara kerana semua pemimpin yang mempunyai suara dan kuasa sendiri tidak pernah membayangkan gagasan seumpama itu.. Jelas bahawa ia bersuara dan menimbulkan cadangan itu di luar wacana perdana yang tampaknya akan melenyapkan cadangan itu seperti debu yang ditiup angin sahaja.
Malah cadangan itu tidaklah berlebihan dapat dianggap sebagai pelaburan modal dalam persaingan meraih jawatan yang sedang hebat berlaku di dalam partinya. Jika ditakdkirkan memenangi jawatan Ketua Pemuda UMNO, bersediakah Mukhriz menjadikan cadangannya itu perjuangan yang utama dan berterusan? Keikhlasan mengemukakan cadangan itu pun masih tidak cukup meyakinkan apabila ia mengecualikan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris sebagai sesuatu yang patut dikekalkan, sedangkan pelaksanaan dasar itu bertentangan sama sekali dengan semangat dan keputusan dasar negara yang berkaitan dengan sistem pendidikan kebangsaan negara, iaitu bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama.

Prof. Dr Awang Sariyan
Ahli Kumpulan Prihatin

5 Disember 2008

Komen:
Nak tahu juga apa pendapat ahli-ahli pendidik dan ahli-ahli bahasa yang lain, seperti Datuk Prof Asmah, Dr. Abdullah Hassan, Datuk Dr. Hassan Ahmad. Dan paling menarik jika Datuk m. Noor Azam, yang begitu dekat dengan Tun Mahathir dapat memberikan ulasan.

Kalau pada zaman kegemilangan UMNO (melalui Perikatan dan kemudian BN) dahulu UMNO begitu kuat di bawah pimpinan Tun Abd. Razak, sistem pendidikan tunggal ini tidak dilaksanakan dan hanya tinggal cadangan, bagaimanalah kita hendak memperjuangkan cadangan Datuk Mukhriz ini? Mungkin ini hanyalah salah satu kempen dan strategi Mukhriz untuk memenangi "jiwa" Pemuda pada pemiihan jawatan Ketua Pemuda Mac 2009 akan datang.

Thursday 4 December 2008

ANTARA POLITIK NAK HIDUP DENGAN POLITIK PERPADUAN

Kuasa politik jadi penentu

Oleh M. JASNI MAJED

MENARIK apabila membaca cadangan Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir mengenai perlunya pelaksanaan sekolah satu sistem untuk merungkai pelbagai masalah berkaitan perpaduan di negara kita.

Oleh sebab semakin luntur nilai perpaduan dan semangat kebangsaan di kalangan masyarakat di negara kita, alternatif daripada senario tersebut adalah mengadakan sekolah satu sistem dengan harapan pelbagai isu yang diungkit mengenai bangsa, agama dan sejarah negara tidak diperbesar-besarkan.

Cadangan Mukhriz ini sama dengan apa yang dicadangkan dalam Laporan Barnes 1950 yang antara lain menyebut bahawa semua sekolah vernakular Melayu, Cina dan Tamil dibubarkan dan diganti dengan sekolah kebangsaan manakala bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar di peringkat sekolah rendah.

Bagaimanapun setahun selepas itu wujud pula Laporan Fenn-Wu yang mewakili masyarakat Cina yang mencadangkan sekolah vernakular Cina dikekalkan walaupun mereka menyetujui sistem pendidikan kebangsaan.

Ordinan Pelajaran 1952 pula yang mengambil kira Laporan Barnes dan Laporan Fenn-Wu merumuskan bahawa dua sistem persekolahan menggunakan dua bahasa pengantar iaitu Inggeris dan Melayu. Apabila diletakkan syarat pengajaran bahasa Cina dan Tamil disediakan, ordinan ini ditentang oleh masyarakat Cina dan India.

Penyata Razak 1956 yang menekankan sistem persekolahan yang sama untuk semua penduduk dan juga menyeragamkan kurikulum bercorak kebangsaan memperlihatkan kepada kita ketetapan ini dibuat untuk mencapai persefahaman dan perpaduan tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India.

Menurut kata tokoh pendidik, Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad, cadangan Mukhriz itu akan dapat dicapai jika terdapat keazaman politik di kalangan ahli-ahli politik negara kita.

Perpaduan

Oleh hal demikian, dalam usaha mencapai kesepakatan demi menangani masalah perpaduan dan sentuh-menyentuh mengenai pelbagai isu sensitif di kalangan kaum di negara kita, ahli politik mempunyai peranan untuk membincang keberkesanan, hala tuju dan cabaran-cabaran untuk melaksanakan apa yang dicadangkan oleh Mukhriz.

Walaupun apa yang dicadangkan ini bakal mengundang satu polemik tetapi demi mencapai cita-cita murni iaitu ke arah melahirkan masyarakat bersatu padu di negara kita, tidak salah sekiranya ahli politik pelbagai parti membincangkan perkara ini.

Semua memahami bahawa kuasa politik itu sangat besar sehingga kadang-kadang di kalangan mereka juga mampu mencipta istilah baru, menentukan jawapan sebenar soalan peperiksaan yang tidak dapat ditemukan oleh guru, pemeriksa kertas malah pensyarah.

Walaupun cadangan ini sama dengan cadangan dalam Penyata Razak 1956 dan sampai kini tidak boleh dilaksanakan kerana masalah-masalah tertentu, kita juga bimbang cadangan ini hanya tinggal cadangan di atas kertas sahaja sedangkan pelbagai kemelut sedang dihadapi oleh masyarakat.

Daripada apa yang kita lihat sekarang, Akta Bahasa Kebangsaan yang sudah sekian lama diluluskan iaitu pada tahun 1967 pun seolah-olah tercalar disebabkan kuasa politik. Malah apa yang terkandung dalam Perlembagaan juga diusik oleh kuasa politik. Maka kuasa politiklah juga yang dapat mengembalikan perpaduan, pengukuhan terhadap bahasa dan juga keharmonian masyarakat tidak kira apa kaum sekalipun.

Cuba kita hayati isi puisi Allahyarham Sasterawan Negara Usman Awang bertajuk Anak Jiran Tionghua, betapa seorang budak Melayu bernama Iskandar yang berkawan baik dengan seorang budak Cina bernama Ah Chew.

Sebenarnya, persahabatan antara Ah Chew dan Iskandar itu sebagai simbol perpaduan kaum yang perlu dipupuk sejak anak-anak masih kecil dan di bangku sekolah lagi supaya apabila besar nanti merekalah yang bakal meneruskan cita-cita negara yang mahu mencapai kecemerlangan dalam semua aspek. (Utusan Online, 4 Disember 2008)

Komen:

Nampaknya, jika mengambil kira hujah kawan kita di atas dan cadangan Ahli Parlimen Jerlun, Dato' Mukhriz Mahathir, kita kenalah desak Kerajaan mewujudkan satu lagi Laporan atau Penyata baru mengenai pendidikan. Barangkli kita boleh namakan Penyata Jerlun atau Penyata Mukhriz sempena nama tokoh politik yang mencadangkannya.

Dan sepatah kata penulis, M. Jasni Majed, kita memerlukan keazaman politik (political will) untuk menggubal Penyata baru ini. Tentunya kita akan menerima hambatan yang lebih kuat berbanding penggubalan Penyata Barnes atau Penyata Razak. Dan benarlah, belum pun sempat cadangan ini didebatkan umum, telah ada suara yang "memancung" terus idea dan pandangan ini, terutama oleh Timbalan Presiden UMNO dan pemimpin-pemimpin parti politik yang lain. Maka kelihatannya cadangan untuk menyatukan rakyat ini melalui Penyata cara begini gagal "lepas landas"

Begitulah berpengaruh dan tebalnya politik etnosentrik di negara ini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MALAYSIAN LEADERS GAZEBO

SO THEY SAY...

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).